گروه: اجتماعی / ویژه
تاریخ: ۷:۴۳ :: ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
«نوسکاپین» تکثیر ویروس کرونا را مهار می‌کند؟

طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر ترکیب مکمل های هسپریدین، آرتیمیزینین - آرتیمیزیا آنوا، نوسکاپین، رزوراترول، ان استیل سیستئین و دوز بالای ویتامین C بر درمان و علایم بالینی بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کووید ۱۹ علامت دار» در بیمارستان امام رضا(علیه السلام) شهرستان سیرجان در شهریورماه سال جاری، با موفقیت به پایان رسید.

این طرح که به همت چند تن از محققان کشورمان طراحی شده بود، زیر نظر دکتر”علی امجدی” پزشک متخصص عفونی و دکتر “معصومه محمدپور” به پایان رسید.

دکتر”علی امجدی” متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و مجری این طرح تحقیقاتی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بنده در موج دوم کرونا در حال کار روی یک شربت و اثر ضدسرفه آن بر روی بیماران بودم که با دکتر محمدپور از محققین کشور آشنا شدم و بعد از بررسی ها به این نتیجه رسیدیم ماده “نوسکاپین” اثر مهارکننده ویروس دارد و تکثیر ویروس کرونا را مهار می کند.

وی افزود: با بررسی های بیشتر متوجه شدیم شربت حاوی نوسکاپین در فارماکوپه ایران وجود دارد و می‌شود از آن برای بیماران کوویدی استفاده کرد.

امجدی با اشاره به اینکه “نوسکاپین” اثر پیشگیرانه و درمانی دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر خانم دکتر محمدپور در ارتباط با محققین چینی و استفاده از تجربیات آنها در بیماری کووید ۱۹ و همچنین در حال کار بر روی چند مکمل از جمله آرتیمیزینین، رزوراترول و هسپریدین بودند.

وی بیان کرد: قرار شد ما به صورت پایلوت از مکمل های مذکور و شربت نوسکاف برای بیماران استفاده کنیم که اینها را به چند مریض به ویژه بیماران بدحال دادیم و اثر خوبی گرفتیم و میزان مرگ و میر خیلی پایین تر آمد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: این موضوع را به عنوان طرح تحقیقاتی به دانشکده علوم پزشکی سیرجان پیشنهاد دادیم و این پروسه سه ماه طول کشید و شروع کار عملی اواخر مرداد بود و دو گروه بیماران مداخله و شاهد را انتخاب کردیم که در هر گروه ۵۰ مریض شامل ۲۵ بیمار سرپائی و ۲۵ بستری که تست کرونای همه آنها مثبت قطعی بود.

وی بیان کرد: در گروه بیماران مداخله هیچ داروی ضدویروس و داروهای پروتکل وزارت بهداشت از جمله هیدروکسی کلرکین استفاده نشد و داروهای خودمان را دادیم.

امجدی با اشاره به اینکه بیمار قلبی، دیابتی شدید، MS و … در گروه بیماران ما وجود داشت، تصریح کرد: سعی کردیم میانگین سنی و جنسی دو گروه بیمار مانند هم باشد و ریه همه بیماران بستری درگیر شده بود و خوشبختانه آمار بهبود ما ۱۰۰ درصد بود و کسی از گروه مداخله کارش به ICU نرسید و فوت نشد و بیماران سرپایی نیز در مدت زمان کمی بهبود یافتند.

مجری طرح تحقیقاتی گفت: تنها کسانی که شرایط ورود به طرح را نداشتند، خانم های باردار و شیرده و نیز بیماران تشنجی و دیالیزی بودند که از هر دو گروه مداخله و شاهد کنار گذاشته شدند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه طرح در این مرحله فقط در بیماران بستری در خارج از ICU اجرا شده است، درباره مراحل تائید این طرح گفت: در حال حاضر در مرحله نوشتن مقاله هستیم تا در مجله معتبری به چاپ برسد که ارزش کار را بالاتر می برد و بهتر می توانیم حرفمان را در مجامع علمی ایران و خارج از ایران به کرسی بنشانیم.

امجدی اظهار کرد: روال کار این است که برای دریافت نتیجه قطعی این طرح باید در جمعیت بیشتری آزمایش شود و اگر موفقیت آمیز و موثر باشد، معاونت غذا و دارو تصمیم گیری خواهد کرد و حداقل می تواند اعلام کند که این دارو در کنار بقیه درمان های موثر کووید ۱۹ استفاده شود.

این متخصص عفونی گفت: انتظار ما این است با توجه به شرایط بحرانی که سپری می‌کنیم حمایت از این طرح و سایر طرح های مشابه از طرف وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های مسوول به صورت جدی تری صورت بگیرد.

print
برچسب ها: , ,

پاسخی بگذارید