تاریخ: ۳:۲۶ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱

مشاور وزیر بهداشت در واکنش به حواشی مطرح شده درباره استعفا و خداحافظی وزیر بهداشت‌ گفت: مباحث مطرح شده مبنی بر خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است.

الهام برخوردار:آیا وزیر بهداشت استعفا داده است. از روز یکشنبه اخباری به صورت غیر رسمی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به وضعیت بودجه بخش سلامت، منتشر شده است.
خبر استعفای وزیر بهداشت را دو نفر از نمایندگان مجلس هم تایید کردند که به دنبال آن رسانه‌ها با توجه به شرکت نکردن وزیر بهداشت در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت بر صحت این خبر افزودند و موضوع استعفای وزیر بهداشت را با محورهایی همچون: «رنگ و بوی انتخاباتی استعفا»، « فرار به سمت جلو» و «صحت و سقم خبر استعفا» مورد توجه قرار دادند.
البته حسن قاضی‌زاده هاشمی که پیش ‌از ‌این نیز در بحث منابع درمانی تامین اجتماعی و بودجه طرح‌های بهداشت و درمان، پنهان و آشکار تهدید به استعفا کرده بود، حالا برخی رسانه‌ها از ارسال نامه قاضی‌زاده هاشمی به رئیس‌جمهوری و خبر از استعفای رسمی وزیر بهداشت می‌دهند.
برخی افراد استعفا را تایید کرده و گفته‌اند استعفا شفاهی بوده است. ذبیح نیکفر لیالستانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوال دیگری که آیا این استعفا به صورت کتبی به دولت تقدیم شده است؟‌
گفته: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم وزیر به صورت شفاهی و کاملا جدی درباره این استعفا با دولت صحبت کرده است که اگر وضع اعتبارات بخواهد به این نحو باشد، استعفا می‌دهد.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت یکی از وزرای شاخص دولت حسن روحانی است. به خصوص با اجرای طرح تحول نظام سلامت که «هفت و نیم» میلیون نفر فرد بدون بیمه بهداشت و درمان را در کشور‌ بیمه کرد. طرح تحول سلامت برای اقشار کم‌درآمد و فقیر فرصت برخورداری از درمان‌هایی را فراهم کرده که پیش‌تر در دسترس‌شان نبوده است.
دلیل استعفا
گفته می‌شود وزیر بهداشت در اعتراض به وضعیت بودجه بخش سلامت استعفا داده است. هر چند معاون وزیر بهداشت تنها وضعیت بد مالی این وزارتخانه را دلیل استعفای وزیر ندانست و اشاره کرد که پرداخت به موقع هم از دلایل این استعفا است.
علی اکبر حق‌دوست، درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت به علت مشکلات بودجه‌ای سال آینده وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اختلاف نظراتی به وجود آمده که البته فقط مربوط به موضوع بودجه نیست و اصل موضوع به مسائل دیگر از جمله برنامه تحول سلامت مربوط می‌شود‌ زیرا منابعی که باید به برنامه تحول سلامت تخصیص پیدا کند، چه در حوزه بیمه سلامت و چه در حوزه وزارت بهداشت به اندازه کافی و به موقع نبوده است. هر چند باید گفت که بودجه برنامه تحول سلامت فقط چیزی حدود 20 درصد از بودجه وزارت بهداشت را شامل می‌شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از طرفی مشکلاتی در بودجه‌های جاری وزارت بهداشت نیز وجود دارد. به طور مثال در دانشگاه‌های علوم پزشکی موضوع پرداخت پاداش بازنشستگی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و در هر بازدیدی که به شهرستان‌های مختلف می‌رویم، افرادی که مدت‌هاست بازنشسته شدند می‌گویند که هنوز پاداش بازنشستگی خود را دریافت نکردند.
وی گفت: این افراد واقعا حق دارند و مشکلاتی در این زمینه هم وجود دارد که به صورت مستقیم یا از طریق روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزارت بهداشت منتقل می‌شود. امیدواری ما این بود که بودجه مربوط به پاداش بازنشستگی به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند، اما هنوز تخصیص نیافته و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
حق‌دوست گفت: همچنین مباحث مربوط به خرید دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی‌های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز وجود دارد که اصلا ارتباطی به برنامه تحول سلامت ندارد.
وی درباره بودجه سازمان بیمه سلامت برای سال 98 نیز اظهار کرد: محاسباتی که بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه انجام شده بود، مبنی بر تخصیص 16 هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت بود.
به هر حال شاید علت تخصیص 12 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 98 به سازمان بیمه سلامت، مشکلات اقتصادی کشور باشد.
معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی از شرکت‌های تولیدی دارو به علت تاخیر پرداخت بیمه‌ها در مرز ورشکستگی قرار گرفتند و اگر تولید این شرکت‌ها متوقف شود، مجبوریم با هزینه‌های بسیار زیاد دارو را وارد کنیم. در این صورت هم اشتغالزایی دچار مشکل می‌شود و هم تامین ارز برای واردات دارو دشوار خواهد بود.
ورود کمیسیون بهداشت به استعفای وزیر
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی دلایل استعفای وزیر بهداشت در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که در صورت نیاز از قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز برای حضور در این جلسه دعوت به عمل خواهد آمد.
محسن علیجانی عنوان کرد: با توجه به اینکه موضوع استعفای وزیر بهداشت مطرح شده است، اگر تا فردا این موضوع حل نشود کمیسیون در جلسه خود به بررسی علل استعفای وزیر بهداشت می‌پردازد و در صورت نیاز از آقای قاضی‌زاده نیز برای ارائه توضیحات دعوت می‌کند. ما به دنبال حل موضوع هستیم تا علت استعفای وزیر مشخص شود، چون می‌خواهیم وزیر برای ادامه کار به وزارت بهداشت برگردند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس شنیده‌ها علت استعفای وزیر بهداشت بودجه اختصاص داده شده به این وزارتخانه و بخش بهداشت و درمان بوده است، گفت: البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سازمان برنامه و بودجه، بودجه خوبی را برای حوزه سلامت اختصاص داده است کما اینکه معتقدیم مشکلات این حوزه تنها با بودجه حل نمی‌شود و باید تغییرات اساسی‌تر در طرح تحول لحاظ شود به خصوص در اجرای این طرح به برنامه‌های توسعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد. با وجود این سخنان در رابطه با استعفای وزیر بهداشت، روز گذشته کانال خبری وزارت بهداشت با انتشار تصویری از بازدید دکتر قاضی‌زاده هاشمی از موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع)، اخبار مربوط به استعفای وزیر بهداشت را تکذیب کرد.
همچنین عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت در واکنش به حواشی مطرح شده درباره استعفا و خداحافظی وزیر بهداشت‌ گفت: مباحث مطرح شده مبنی بر خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است. او با اشاره به برگزاری جلسه شورای معاونین در صبح روز گذشته و بازدید وزیر بهداشت از موسسه خیریه بهشت امام رضا‌(ع)‌ افزود: منطقی است که درباره «استعفا» دولت اظهار نظر کند.
print

پاسخی بگذارید