تاریخ: ۱۲:۳۵ :: ۱۳۹۷/۰۳/۰۵

با ورود صرافی‌ها به عملیات معاملات رسمی ارز، یک واردکننده برای انتخاب صرافی خود و دریافت ارز باید ۱۶ گام را پشت سر بگذارد.

بعد از تصمیمات اخیر ارزی دولت و تک نرخی شدن ارز، خرید و فروش اسکناس در صرافی‌ها و همچنین صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع شد که این تصمیمات موجب شد صرافی‌ها عملا از چرخه مبادلات ارزی خارج شوند.

البته مسئولان بانک مرکزی بارها اعلام کردند که به دنبال حذف صرافی‌ها نیستند و قصد دارند از توان آنها بهره بگیرند، همچنین گفته شده که بانک مرکزی مدل جدیدی برای ادامه کار صرافی‌ها تدوین کرده که در روزهای پیش رو، ابلاغ خواهد شد.

حال در اولین گام با تصمیم بانک مرکزی صرافی‌ها به عملیات معاملات رسمی ارز وارد شدند، در این رابطه بانک مرکزی بخشنامه ۵ بندی را ابلاغ کرد که بر اساس یکی از مفاد این بخشنامه، مسئولیت خرید ارز، به غیر از مواردی که بانک عامل تعهد پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده) را دارد، بر عهده واردکننده( مشتری) خواهد بود و واردکننده باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت راسا اقدام به تامین ارز از سامانه نیما کند.

بر این اساس وقتی متقاضی برای دریافت و تامین ارز خود از کانال بانک‌ها وارد شده و مراحل آن را انجام می‌دهد می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز حاضر در سامانه نیما تهیه کند. این در حالی است که تا پیش از این متقاضی ارز نمی‌توانست صرافی غیر از صرافی بانک‌ها را برای خود انتخاب کند و انتخاب برعهده بانک بود.

۱۶ اقدام برای دریافت ارز از سامانه نیما

بعد از تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر ورود صرافی‌ها به عملیات معاملات رسمی ارز، یک واردکننده برای انتخاب صرافی خود و دریافت ارز باید ۱۶ گام را پشت سر بگذارد.

این ۱۶ گام عبارتند از :

۱. ایجاد ثبت سفارش توسط وارد کننده

۲. مراجعه وارد کننده  به بانک عامل و درخواست تامین ارز ثبت‌سفارش

۳. درخواست گواهی ثبت آماری توسط بانک عامل

۴. اخذ تعهدات و وثایق لازم از بازرگان توسط بانک عامل

۵. ثبت درخواست خرید ارز توسط وارد کننده

۶. ارایه پیشنهاد فروش ارز توسط صرافی‌ها

۷. انتخاب یکی از پیشنهادهای فروش صرافی‌ها توسط وارد کننده

۸. واریز ووجه ریالی به حساب صرافی توسط وارد کننده

۹. واریز ارز به حساب فروشنده خارجی توسط صرافی

۱۰. ثبت ابزار پرداخت توسط بانک عامل

۱۱. ارایه اسناد حمل به بانک عامل توسط بانک عامل

۱۲. ثبت اسناد حمل توسط بانک عامل

۱۳. ثبت منشا ارز توسط واردکننده

۱۴. صدور اعلامیه تامین ارز توسط بانک عامل

۱۵. ترخیص کالا از گمرک توسط وارد کننده

۱۶. رفع تعهد و دریافت تضامین توسط وارد کننده

print

پاسخی بگذارید