تاریخ: ۱۱:۵۶ :: ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
پتروشیمی و ذرت دامی در صدر کالاهای صادراتی و وارداتی ایران

گمرک جمهوری اسلامی جزئیات تجارت خارجی کشور در هفت ماهه نخست امسال را منتشر کرد که بر اساس آن ۳۱٫۴۲ درصد از ارزش کل صادرات مربوط به پتروشیمی‌ها بوده و ۸٫۳۸ درصد از ارزش کالاهای وارداتی متعلق به ذرت دامی و قطعات منفصله خودرو است.

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از گمرک، «فرود عسگری» رئیس کل گمرک در تشریح جزئیات صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماهه نخست امسال گفت: میزان صادرات غیرنفتی ایران در این مدت از مرز ۲۷ میلیارد دلار گذشت و به ۲۷ میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار رسید.
«در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۶۷ میلیون و ۳۶۲ هزار تن رسید و بر این اساس صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش دلاری ۱۳٫۳۵ درصد رشد داشت.»
وی افزود: از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران ۱۸ میلیون و ۹۲۹ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار بوده است.
به گفته رئیس کل گمرک، واردات ایران در هفت ماهه نخست ۱۳۹۷، نسبت به هفت ماهه سال گذشته ۸٫۶۸ درصد از نظر وزنی و ۱۱٫۷ درصد از حیث ارزش دلاری کاهش داشت.

** اقلام عمده صادراتی
عسگری اظهارداشت: میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹٫۹۸ درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۴۹ درصد، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش ۹۸۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۶ درصد به ترتیب عمده ترین اقلام صادراتی کشور در هفت ماهه نخست امسال بودند.
به گفته وی، متانول به ارزش ۸۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۱۲ درصد و پلی‌اتیلن گرید فیلم به ارزش ۶۹۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۵۴ درصد نیز از دیگر کالاهای عمده صادراتی کشور در این مدت بوده است.
گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور ۳۱٫۴۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۹٫۹۸ درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۸٫۶۰ درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

** اقلام عمده وارداتی
رئیس کل گمرک ایران در رابطه با اقلام عمده وارداتی به ایران گفت: در این مدت، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۲۱ درصد، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۱۷ درصد وارد کشور شده است.
«برنج به ارزش ۹۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۷۵ درصد، لوبیای سویا به ارزش ۷۸۹ میلیون دلار و سهم ارزشی سه درصد و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱٫۲۲ درصد وارد کشور شده است.»

** رتبه نخست عراق در واردات کالاهای ایرانی
رئیس کل گمرک، از عراق، چین، امارات متحده، افغانستان و هند به عنوان پنج کشور عمده وارد کننده کالا از ایران نام برد.
«عراق با پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۱٫۴ درصد، چین با پنج میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۹٫۷۶ درصد، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۷٫۳ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۸۷۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶٫۸۷ درصد و هند با یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵٫۱۴ درصد در صدر واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند.»

** عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران
عسگری چین را صادرکننده عمده کالا به ایران بیان کرد و گفت: امارات، جمهوری کره، هند و آلمان در رتبه های بعدی صادرکننده کالا به ایران است.
«چین ۶ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵٫۱۸ درصد، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴٫۹۵ درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶٫۲۱ درصد، هند با یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵٫۷۱ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵٫۴۲ درصد کالا به ایران صادر کرده اند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید