پرتقال مازندران پشت  دیوار وعده ها پوسید

صادرات مرکبات مازندران بویژه پرتقال که بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده، به حسرتی مزمن در دل باغداران این استان تبدیل شده ، حسرتی که هر سال زخم آن به خاطر محقق نشدن وعده و وعیدهای مسئولان عمیق تر می شود.

به گزارش  اقتصاد شمال،باغداران مازندرانی سالانه ۲٫۵ میلیون تن مرکبات تولید می کنند که دستکم ۱۰ تا ۱۵ درصد آن قابلیت صادراتی دارد و از این میزان حتی یک دهم هم صادر نمی شود.
بر اساس گزارش های رسمی پارسال قرار بود ۱۵۰ هزار تن پرتقال از مازندنران به خارج از کشور صادر شود و چندین نشست هماهنگی نیز در این باره با حضور مسئولان دستگاههای دخیل برگزار شد ولی نتیجه آن که میزان صادرات در ۲۳ هزار تن متوقف ماند.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی یو توسعه استان ضعف زیرساختی شامل حمل و نقل، انبار استاندارد ذخیره سازی ( سورتینگ) و گرانی تعرفه گمرکی را مهم ترین معضل پیش روی صادرات مرکبات استان اعلام کرد.
عبدالله مهاجر گفت: همه ساله برنامه ریزی برای صادرات از سوی متولیان امر اتخاذ می شود، ولی موانع اجرایی برای صادرات همچنان بدون رفع وجود دارد.
وی توضیح داد: مازندران با وجود داشتن سه بندر، برای تامین کانتینر با مشکل مواجه است و در صورت تامین نیز نرخ آن بالاست و صرفه اقتصادی برای صادر کنندگان ندارد.
وی بالا بودن تعرفه گمرکی را از دیگر مشکلات صادرات مرکبات مازندران بیان کرد و گفت: اگر چه مجلس روسیه عضویت ایران در مجمع اقتصادی اوراسیا را مصوب کرد که با اجرایی شدن این مصوبه تعرفه ها از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش می یابد، ولی تاکنون اجرایی شدن این مصوبه به ایران ابلاغ نشده و باید از سوی دستگاه دیپلماسی ایران پیگیری شود.
مجمع اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است که پیش از این جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در این مجمع شرکت می کرد.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نبود انبار ذخیره استاندارد را مشکل دیگری برای محصول مرکبات این خطه شمال دانست و گفت: در شرایط فعلی انبارهای ذخیره موجود به دلیل سنتی بودن تنها می توانند مرکبات را برای یک دوره دو تا سه ماهه نگهداری کنند.
وی افزود: این در حالیست که باید انبار ذخیره استانداردی در استان ایجاد شود که بتواند حداقل شش تا هفت ماه مرکبات را سالم نگه دارد تا بتوان در فصل بهار به کشورهای همجوار صادر کرد.
مهاجر نقل و انتقال درآمد صادراتی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی شدن مبادلات با پول ملی این معضل نیز رفع شود.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران همچنین گفت: در شرایط فعلی مرکبات مازندران با وجود ظرفیت بالای تولیدی، از لحاظ صادرات و فراوری با مشکل مواجه است و برای حل آن هم باید با پهنه بندی باغات ، گونه های مختلف مرکبات برای صادرات، تازه خوری و صنایع تبدیلی تولید شود و این برنامه تاکنون مغفول مانده است.
وی افزود: در شرایط فعلی تولید مرکبات استان بیشتر در قالب تازه خوری است و صرفه اقتصادی برای فراوری در کارخانجات صنایع تبدیلی ندارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم گفت: هم اکنون ۳۸۵ سورتینگ ( انبار ذخیره مرکبات) به صورت مجاز و غیرمجاز در استان فعال هستند.
عزیزالله شهیدی ظرفیت ذخیره سازی مرکبات در این سورتینگ ها را حدود ۷۰۰ هزار تن اعلام و سنتی بودن نگهداری در این انبارها را تایید کرد.
وی برنامه جهادکشاورزی را حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد انبار ذخیره استاندارد برشمرد.
سرپرست استانداری مازندران هم گفت که باید مشکلات پیش روی صادرات مرکبات استان برداشته شود.
احمد حسین زادگان افزود: کارگروه عملیات ویژه برای تسریع در تصمیم سازی برای وضعیت بازار مرکبات به ویژه صادرات در این استان تشکیل شد تا بتواند علاوه بر رصد قیمت این محصول در بازار، موانع صادرات را از پیشروی تجار کاهش دهد.
وی گفت: همچنین قیمت مرکبات برای بازار به صورت روزانه ارزیابی و به باغداران اعلام می شود تا از دلال بازی و واسطه گری که ضرر باغداران را دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود.
استان مازندران ۱۷۰ هزار هکتار باغ مرکبات دارد و با تولید حدود ۲٫۵ میلیون تن محصول به تنهایی نیمی از ظرفیت تولیدی کشور را در اختیار دارد.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید