تاریخ: ۹:۱۲ :: ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
پــــــوزش تاکـــتیکی یا بنیادی؟

واکنش‌ها به اظهارات پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان بیش از آن بود که انتظار می‌رفت اما به‌واقع این حق همه کسانی بود که در آن برنامه نامشان برده شده بود و باید در مقام دفاع از خود برمی‌آمدند.

آرمان ملی:هر چند عده‌ای این سخنان فتاح را از نه از سر شفافیت که به نوعی خیز زودهنگام برای انتخابات ۱۴۰۰ تلقی کردند. هر چند برخی اصولگرایان وی را از نامزدهای بالقوه خود می‌دانند. اما آنطور که نظر می‌رسد که این اظهارات سویه صرفا انتخاباتی نداشته است. از این رو است که بسیاری از آن برداشت انتخاباتی نمی‌کنند. با این حال پس از کنش و واکنش‌های بسیاری که صورت گرفت؛ روز گذشته پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان با توضیح درباره آنچه در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردی عذرخواهی کرد. در محافل سیاسی این پوزش فتاح تاکتیکی تلقی شده و به واسطه فشارهایی که از سوی افکار عمومی و… وارد شده، انجام گرفته یا اینکه به شکل واقعی و بنیادی بوده و رئیس بنیاد مستضعفان از اساس نسبت به اظهاراتش عقب‌نشینی داشته و لذا عذرخواهی کرده است، این مساله جای تامل دارد.
حواشی یک مصاحبه
حضور پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما بیش از متن حاشیه داشت؛ چنانکه هر کسی که فتاح نامی از وی در سخنانش برده بود در مقام دفاع و پاسخگویی برآمد و از این رو اظهارات فتاح با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو شد. هر چند که شاید هدف و مقصود فتاح از بیان آن سخنان رویارویی و تقابل با افراد نام برده شده نبود اما به هر جهت اظهاراتش موجب بروز واکنش‌های بسیاری شد، گرچه فتاح در مقام سخن اصلا جناحی و گروهی صحبت نکرد و در راستای گزارشی جهت شفاف‌سازی نام همه افراد را به میان کشید. از مرحوم آیت‌ا… هاشمی، رئیس دولت اصلاحات، احمدی‌نژاد و حدادعادل گرفته تا شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و نیروهای مسلح و همانطور که انتظار می‌رفت واکنش‌های بسیاری هم به سخنان وی نشان داده شد. در این راستا از نخستین واکنش‌ها می‌توان به واکنش معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اشاره کرد که در توئیتی نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده». مولاوردی نیز در پاسخ به فتاح بیان کرد: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیـق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند». در بحبوحه اظهار نظرات و واکنش‌ها آخرین واکنش را غلامعلی حدادعادل نشان داد و با انتشار ویدئویی به انتقادات تند از فتاح پرداخت که سخنانش بازتاب‌های بسیاری پیدا کرد. این در حالی است که چندی است همه منتظر صحبت‌های فتاح در خصوص واکنش‌های اخیر به سخنانش در تلویزیون هستند و حالا نوبت فتاح شد که پاسخ بدهد.
عذرخواهی فتاح
رئیس بنیاد مستضعفان با توضیح درباره آنچه در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردی عذرخواهی کرد. پرویز فتاح در مصاحبه‌ای تصویری با باشگاه خبرنگاران جوان به حواشی گزارش یکساله خود پرداخت و گفت: بنده داشتم گزارش سالانه بنیاد را ارائه می‌کردم چراکه من یکسال و یک ماه بود که به بنیاد آمده بودم و قول داده بودم گزارش بدهم. وی ادامه داد: به بخش املاک که رسیدیم و چون سوال این بود که شما از روز اول درباره پیگیری املاک قول داده بودید، من وارد این مباحث شدم. هدف من این بود که بگویم ما در پیگیری املاک جدی هستیم و این افراد و اشخاصی که اسم بردم از املاک استفاده شخصی نداشته‌اند. فتاح افزود: خطای بنده بود که خیلی کوتاه و تیتروار نام بردم؛ فرصتِ باز کردن مساله نبود؛ بعضا اطلاعات بنده ناقص اعلام شد یا خطای کلام بنده بود و نتوانستم به‌خوبی توضیح دهم یا جانب انصاف را رعایت نکردم یا دقیق مطرح نکردم اینجا به ضرس‌قاطع می‌گویم و خدا را شاهد می‌گیرم که هیچ‌کدام از این سازمان‌ها استفاده شخصی از این املاک نداشتند و همکاری‌های لازم را با ما داشتند اما به نتیجه مشخص نرسیده بودند. وی تصریح کرد: از همین‌جا می‌خواهم از همه آن عزیزان که در حق آنها اجحاف شد می‌خواهم در محضر خدا و مردم از همه آن بزرگواران، مخصوصا برادر عزیزم حدادعادل و سرکار خانم‌های ابتکار و مولاوردی و همه عزیزان و سازمان‌ها عذرخواهی کنم و حلالیت بطلبم. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: همه جواب‌های آن عزیزان متین بوده است و من به دیده منت می‌پذیرم.

print

پاسخی بگذارید