گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۴۸ :: ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
پیشرفت فیزیکی افزون بر ۶۸ درصدی سد مخزنی پلرود

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان از پیشرفت فیزیکی ۶۸ و دو دهم درصدی سد مخزنی پلرود شهرستان رودسر واقع در شرق استان خبر داد.

وحید خرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای اتمام این پروژه حیاتی در حوزه آب گیلان به اعتباری معادل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز داریم.

وی تصریح کرد: سد مخزنی پلرود از نوع خاکی با حجم مخزن آن ۱۳۲ میلیون متر مکعب در سال و با حجم قابل تنظیم ۲۰۵ میلیون متر مکعب در سال است.

خرمی با اشاره به اینکه این سد نیروگاهی با ظرفیت ۱۶ مگاوات ساعت نیز پیش بینی شده، گفت: سد مخزنی پلرود با هدف تامین آب مورد نیاز به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شالی و باغ و همچنین تامین آب زیست محیطی به میزان ۳۸ میلیون متر مکعب در سال ساخته می شود و سالانه ۷۰ گیگاوات ساعت برق تولید خواهد کرد.

به گزارش ایرنا گیلان دارای سدهای مخزنی سفیدرود، سد شهر بیجار و شفارود است؛ سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب رشت و در مجاورت شهر منجیل با هدف تنظیم جریان های ورودی به رودخانه سفیدرود برای آبیاری ۱۸۹ هزار و ۸۳۲ هکتار اراضی شالیکاری دشت گیلان و فومنات و نیز کنترل سیلاب، تولید انرژی برقابی با ظرفیت اسمی ۸۷.۵ مگاوات ساعت، تأمین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان، تامین نیازهای شیلات و آبزی پروری و دامپروری سفیدرود احداث شده است.
سد شهر بیجار (آیت الله بهجت) نیز به منظور تامین آب شهری – صنعتی و مصارف عمومی شهرهای گیلان بر روی یکی از سر شاخه های سفیدرود به نام رودخانه شهر بیجار در پایین محل تقاطع دو شاخه زیلکی و دوآبان در فاصله هشت کیلومتری شمال شرق امامزاده هاشم شهرستان رشت بنا شده است. هدف از احداث سد، تامین آب شرب مورد نیاز عمده شهرهای استان گیلان از جمله رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشا، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، بندر انزلی، تامین آب مورد نیاز ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی و همچنین تولید ۶.۳ مگاوات انرژی برق آبی توسط سه دستگاه توربین با ظرفیت تولید هر کدام ۲.۱ مگاوات است.

همچنین با تلاش وزارت نیرو، مقامات استان و شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، عملیات اجرایی ساخت بدنه سد مخزنی شفارود با استفاده از تسهیلات بین المللی فاینانس خارجی از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ آغاز شده و با اجرای طرح یاد شده که از آرزوهای دیرینه مردم و کشاورزان شالیکار غرب گیلان است، شرایط لازم جهت تامین آب مطمئن برای بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست فراهم می شود.

print

پاسخی بگذارید