تاریخ: ۳:۵۲ :: ۱۳۹۷/۰۲/۰۳

نهادهای بین‌المللی رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۱۸ مثبت و بیش از نرخ رشد جهانی ارزیابی می‌کنند.

براساس پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۴.۱ درصد پیش‌بینی شده است. این در حالی است که رشد اقتصادی کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس کمتر از سه درصد پیش‌بینی می‌شود.

در گزارش بانک جهانی رشد اقتصادی قطر ۲.۸ درصد، عراق ۲.۵ درصد، امارات ۲.۵ درصد و عمان ۲.۳ درصد تخمین زده شده است. همچنین بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک، در سال ۲۰۱۸ معادل ۲.۱ درصد برآورد شده است.

همچنین صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال جاری و آینده میلادی را به صورت یکنواخت ۴ درصد پیش‌بینی کرد. در گزارش صندوق بین‌المللی پول عراق پس از ایران بیشترین‌ رشد را در بین کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه دارد و رشد ۳.۱ درصدی خواهد داشت. همچنین رشد اقتصادی قطر ۲.۶ درصد، امارات ۲ درصد، کویت ۱.۳ درصد و عربستان ۱.۷ درصد تخمین زده شده است.

نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بالاتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان خواهد بود، همچنان که در سال ۲۰۱۷ نیز این وضعیت برقرار بوده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده که روند بهبود اقتصاد جهانی، در سال جاری میلادی نیز با نرخ رشدی معادل ۳.۹ درصد ادامه خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول همچنین انتظار دارد در سال ۲۰۱۹ نیز نرخ رشد اقتصاد جهانی رقمی در حدود ۳.۹ درصد باشد که بنابراین انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی ایران در دو سال پیش رو بیش از نرخ جهانی باشد.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید