تاریخ: ۱۱:۳۰ :: ۱۳۹۷/۰۷/۰۳

ایجاد مزیت در تامین مالی کسب و کارها با بهره‌گیری از سامانه سککوک موجب شده تا بنگاه‌های مستقر در مناطق آزاد تجاری و صنعتی استقبال خوبی از این سامانه نشان دهند.

مدل‌های مختلفی در دنیا برای تامین مالی آسان و سریع کسب و کارها وجود دارد که تجربه موفق این مدل‌ها موجب شده در داخل کشور نیز تلاش‌هایی برای مدیریت زنجیره تامین کسب و کارها صورت‌ گیرد. بر این اساس سامانه سککوک طراحی شده تا با اتصال بنگاه‌ها به یکدیگر، هم‌افزایی میان واحدهای تولیدی ایجاد ‌شود.

در اکوسیستم سککوک علاوه بر پوشش کل چرخه کسب و کار بنگاه‌های کوچک و متوسط سادگی عمل نیز مورد توجه قرار گرفته است، زیرا هدف این سیستم کسب و کارهای کوچک است. این سامانه ترکیبی از پلتفرم B۲B و B۲C است و ابزارها در این اکوسیستم تلفیق شده که منجربه مدیریت بهینه منابع در آن می‌شود.

دست‌اندرکاران سککوک در راستای اهداف رشد صادراتی کشور، به ویژه در سال ۹۷، تلاش کرده‌اند تا با گسترش سامانه کسب و کار به کسب و کار از ظرفیت گسترده استان‌ها به ویژه مناطق آزاد  تجاری- صنعتی و مناطق مرزی، استفاده کنند و با توسعه معاملات در این سامانه، به تحقق رشد ۲۱ درصدی صادرات ملی کشور کمک کنند، چراکه تعداد زیادی کسب و کار در شهرک‌های صنعتی و  مناطق آزاد داریم که محصولات مختلفی از جمله مواد اولیه سایر کارخانه‌ها یا سایر مایحتاج مردم  و محصولات صادراتی در آنها تولید و تامین می‌شود.

در چنینی شرایطی کسب و کارهای مستقر در مناطق آزاد تجاری و صنعتی تبدیل به یکی از مهم‌ترین اهداف سامانه سککوک شده و دست‌اندرکاران این سامانه تلاش کرده‌اند با انعقاد تفاهم‌نامه‌های با این مناطق نسبت به گسترش این سامانه در مناطق آزاد و بنگاه‌های اقتصادی موجود در این مناطق اقدام کنند، بر این اساس مذاکراتی با مسئولان مناطق آزاد ارس، اروند و ماکو صورت گرفته و آنها نیز نسبت به استفاده از این سامانه استقبال کرده‌ و توسعه سامانه ملی سککوک را عامل افزایش و تسهیل تجارت در منطقه یادشده خوانده‌اند.

سفرهای استانی مسئولان سامانه ملی سککوک به مناطق آزاد و معرفی این سامانه و نیز مذاکره با مدیران مناطق یادشده در ادامه تفاهم نامه‌ای است که میان این سامانه ملی و سازمان مرکزی مناطق آزاد کشور منعقد شده است. معاون دبیرخانه شورایعالی و مناطق آزاد در این زمینه گفته است: رفع موانع تولید واحدها و بنگاه های تولیدی مستقر در مناطق، کمک به حل مشکل تامین مالی و بهبود مدیریت زنجیره تامین تولید این واحدها از مهم ترین اهداف دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که استقرار سامانه سککوک تامین کننده این اهداف است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز درباره بهره‌گیری از سامانه سککوک گفته است: همه می دانیم که مشکل حمایت از بنگاه‌هایی که مشکل کمبود نقدینگی دارند با سامانه‌های ملی الکترونیک، برطرف خواهد شد و از دید ما اجرایی شدن پلتفرم سککوک در زمینه صادرات و واردات، رشد اقتصادی منطقه اقتصادی ماکو را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

بر این اساس سامانه ملی سککوک از دو ماه گذشته در منطقه آزاد ماکو عملیاتی و مزیت‌ها و وضعیت سامانه به ۱۰۰ کارخانه واقع در این منطقه اقتصادی معرفی شده که از این میان تا به امروز بالغ بر ۴  کارخانه وارد سامانه برای انجام مبادلات میان یکدیگر شده‌اند و انتظار می‌رود با توجه به وضعیت مطلوب تامین برات توسط سیستم بانکی در این سامانه به زودی کارخانه‌های بیشتری به سامانه سککوک متصل شوند.

print

پاسخی بگذارید