معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان
تاریخ: ۱۲:۱۳ :: ۱۳۹۷/۰۷/۲۸

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به آغاز هفته آمار از امروز بیست و هشتم مهرماه گفت : چهارمین همایش ملی آمار با همکاری دانشگاه گیلان برگزار می شود که برنامه هایی برای گرامیداشت و آشنایی بیشتر با کاربردهای آماری تدارک دیده شده است.

وحید طیفوری روز شنبه افزود: رسانه‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل های صحیح آماری و نتایج حاصل از آمار، به رشد توسعه و بالندگی جامعه کمک کنند.
وی با اشاره به آغاز هفته آمار از امروز بیست و هشتم مهرماه تصریح کرد: در همین راستا امسال چهارمین همایش ملی آمار را با همکاری دانشگاه گیلان در استان برگزار می کنیم که برنامه هایی برای گرامیداشت و آشنایی بیشتر با کاربردهای آماری تدارک دیده شده است.
وی آمار را زیربنای تمامی برنامه‌ریزی‌ها خواند و گفت: نامگذاری روزهای یک هفته تحت عناوین مختلف آماری، نشان دهنده شئون و جایگاه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه‌هایی همچون اقتصاد و کسب و کار است.
به گفته طیفوری، این نامگذاری ها با توجه به نقش مولفه های مختلف در آمار انجام شده و یکی از ارکان اساسی که می تواند در این رابطه نقش آفرینی کند، رسانه ها هستند بنابراین نخستین روز هفته آمار به عنوان آمار و رسانه نامگذاری شده است.
وی استفاده رسانه ها از آمار را موجب افزایش نفوذپذیری این دانش در جامعه و کمک در کارآمدی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با اشاعه فرهنگ آماری و استفاده صحیح از آمار رسمی با ذکر تعاریف و مفاهیم مورد نظر اهداف، شاخص ها و نتایج آماری به دست آمده در تبیین مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شیوه صحیح نقش‌آفرینی کنند.
وی با اشاره به نامگذاری دومین روز هفته آمار به عنوان نوین سازی نظام آماری افزود: نظام آماری کشور ما تقریباً با روش سنتی میل کننده به سمت مدرن انجام می شود و از سال گذشته با تصمیمات خوبی که در شورای عالی آمار و مرکز آمار ایران اتخاذ شده، بحث نوین سازی و مدل سازی نظام آماری در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم با آمارهای دقیق، صحیح و به موقع و کمترین هزینه، با سه شیوه ثبتی، مبنا و مدرن تهیه کنیم.
طیفوری ادامه داد: با توجه به اینکه این موضع کشور در حوزه نظام آماری مدرن سازی است، در این ارتباط نشستی با کارشناسان حوزه آمار و اطلاعات مکانی استان در دومین روز هفته آمار پیش بینی شده که با حضور و سخنرانی دو تن از مدیران ارشد مرکز آمار ایران مباحث مطرح خواهد شد.
وی نامگذاری روز دوشنبه هفته جاری را به عنوان فرهنگ سازی نظام آماری خواند و گفت: بخشی از فرهنگ سازی از دوران کودکی باید انجام شود که این مهم با همکاری آموزش و پرورش استان با اجرای برنامه هایی در قالب فرهنگ سازی آماری متناسب با گروه های سنی مختلف از جمله زنگ آمار و نقاشی خاطره نویسی و برگزاری فعالیت‌های هنری ، نمایش و سخنرانی در این روز برگزار می‌شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: امروزه بحث بسیار مهمی در جهان تحت عنوان سواد آماری وجود دارد که این موضوع متفاوت با تخصص آماری است و هر فرد دارای سواد آماری بیشتر، توانمندتر در تشخیص آمارهای صحیح و استفاده از تعاریف و مفاهیم اطلاعات آماری، تحلیل شاخص ها و نمودارها و در مسیر زندگی اش موفق‌تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد : به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که از مناسبت‌های مختلف برای تبیین فرهنگ آماری بهره بگیرند از این رو، ترویج و گسترش فرهنگ آماری جزو ضرورت‌های جامعه است.
طیفوری اظهار داشت: جوامعی که از نظر فرهنگی و سواد آماری بالاتری قرار دارند؛ جزو جوامع توانمندتر محسوب می‌شوند و انتظار داریم تا رسانه‌ها و صاحبان جراید نقش موثری در ارتقای فرهنگ و سواد آماری در جامعه ایفا کنند.
وی به نامگذاری روز سه شنبه به عنوان کاربرد آمار در بحث برنامه ریزی اشاره و اضافه کرد: به همین مناسبت سمیناری با حضور کارشناسان بودجه دستگاه‌های اجرایی برگزار و در رابطه با نقش آمار در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ها سخنرانی می شود.
وی با بیان اینکه دوم آبان ماه به روز آمار و پژوهش اختصاص دارد، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه سرآمد متولی این حوزه است؛ مقررگردیده با هماهنگی گروه آمار دانشگاه گیلان سمیناری تحت عنوان آمار و پژوهش در دانشگاه برای دانشجویان، پژوهشگران و سایر علاقمندان برگزار شود.
طیفوری همچنین از برگزاری چهارمین همایش گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی با حضور رئیس مرکز آمار ایران، مدیران ارشد استان و کارشناسان حوزه آمار و برنامه‌ریزی خبر داد و گفت: علاوه بر سخنرانی ها در این مراسم، منتخبان و برگزیدگان نظام آماری استان نیز تجلیل می‌شوند.
وی برگزاری این همایش را با هدف تبیین نقش آمار و برنامه‌ریزی در توسعه استان و گسترش و تقویت همکاری با مراکز علمی و دستگاه های اجرایی عنوان کرد.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید