تاریخ: ۲۰:۴۷ :: ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
چهارهزار و ۵۷۵ هکتار جنگل آفت‌زده در غرب مازندران شناسایی شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر از شناسایی چهار هزار و ۵۷۵ هکتار جنگل آلوده به انواع آفت در غرب مازندران خبر داد.

بهروز بایی لاشکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان، چهار هزار هکتار به آفت پروانه تخم انگشتری، ۱۰۰ هکتار به پروانه دم قهوه‌ای، ۵۰ هکتار به آفت شب پره شمشاد، ۵۰ هکتار به سوسک برگخوار ممرز و مابقی نیز به آفات پروانه برگخوار زمستانه، سرخرطومی جهنده راش، پروانه برگخوار داغداغان، پروانه لیسه درختان جنگلی و زنبور برگخوار آزاد آلوده هستند.

وی ادامه داد: در راستای مبارزه و کنترل آفت شب پره شمشاد در سالجاری با اعتباری ۳۰۰ میلیون تومان ۱۷۶ هکتار از جنگل‌های نوشهر و رویان عملیات محلول پاشی انجام شد که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استاان مازندران – نوشهر خواستار تامین اعتبار لازم برای مقابله با آفات و حفظ ذخایر جنگلی همچون شمشاد و بلوط شد و افزود: امسال از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار درخواستی برای مقابله با آفات در جنگل‌های منطقه تاکنون ۱۸۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، قرار است عملیات سمپاشی در ۶۰ هکتار در عرصه های جنگلی برای مبارزه با آفت کرم شب پره شمشاد و ۵۰ هکتار هم برای مقابله با آفت پروانه تخم انگشتری در اسفندماه و فروردین انجام شود.

بایی لاشکی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبارات لازم می توان در سطح بیشتری با کانون های آفت در جنگل‌های غرب مازندران مقابله کرد و در غیراین صورت شاهد طغیان آفات به سایر عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران خواهیم بود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر گفت: امسال ۱۸ هزار و ۵۰ هکتار از سطح عرصه های جنگلی و مرتعی این حوزه مورد پایش آفات قرار گرفته است و در حال حاضر کانون آفت پروانه تخم انگشتری در مناطق بلده، مرزن‌آباد و مناطق دوهزار و سه‌هزار تنکابن، کانون آفت پروانه دم قهوه ای در مرزن آباد و سه‌هزار تنکابن و کانون آفت سوسک برگخوار ممرز نیز در منطقه گرسماسر رامسر شناسایی شده اند.

آفت شب پره شمشاد میهمان ناخوانده ای که در تقریباً اوایل سال ۱۳۹۵ به طور همزمان در پارک بنفشه چالوس منطقه نمک‌آبرود و منطقه لوندویل آستارا مشاهده شد و با فعالیت برگ خواری شدید خود خسارت‌های زیادی به بسیاری از رویشگاه‌های شمشاد در مناطق جلگه‌ای و پائین‌بند شمال کشور وارد کرد که پاشیدن محلول بی‌تی‌ضد(BTZ) این آفت و راه اندازی تله های فرمونی و جمع آوری شفیره ها می توان این آفت را کنترل کرد.

پروانه تخم انگشتری یکی از آفات درختان میوه و جنگلی از جمله درختان “بلوط آوری ” است که خسارت این آفت کم و بیش مشابه ابریشم باف ناجور(بیدکولی) و طرز زندگی آن هم به حشره نامبرده شبیه می باشد با این تفاوت که پروانه تخم انگشتری توده‌های تخم خود را مانند حلقه انگشتری به پهنای ۸ تا ۱۰ میلیمتر دور تا دور سرشاخه‌ها قرار می‌دهد که برای پیشگیری و ریشه کنی این آفت باید هرس شاخه‌های درختان و از بین بردن لانه تخم لارو به همراه عملیات محلول پاشی اجرا شود.

لاروهای این حشره بخصوص در سنین اول زندگی دسته جمعی است و به فراوانی از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می‌کنند. این حشره تاکنون در کرج، طالقان، استان‌های گیلان و مازندران، گرگان، خراسان و استان‌های مرکزی دیده شده و در جنگل‌های شمال هم از برگ‌های درختان جنگلی تغذیه می‌کند

حوزه اداره کل منابع طبیعی استان مازندران – نوشهر از گستره حدود ۳۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار و ۱۵۲ هکتار مرتع از رامسر تا رویان را پوشش می‌دهد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

print

پاسخی بگذارید