چهار هزار تن روغن خوراکی در راه مازندران است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از اختصاص چهار هزار تن سهیمه روغن خوراکی به استان خبر داد و گفت که مشکل کمبود این ماده خوراکی در بازار بزودی رفع می‌شود.

به گزارش ایرنا ، حسینعلی قوانلو  روز چهارشنبه در جلسه ستاد تنظم بازار استان گفت : متاسفانه کمبود روغن خوراکی در استان نه تنها ناشی از کاهش میزان توزیع نیست ، بلکه در این مدت دستکم ۲۰ درصد بیشتر از نیاز روزانه استان توزیع شده است.

وی متوسط مصرف روزانه روغن خوراکی در مازندران را حدود ۹۰ تن اعلام کرد و افزود : طی روزهای گذشته با توجه به موجودی های انبار تا ۱۲۰ تن در روز روغن در استان توزیع شده است.

قوانلو با توضیح این که از ۱۵ آبان تا کنون حدود ۲ هزار تن روغن در قالب سهمیه به مازندران اختصاص یافته است ، گفت : با هماهنگی شرکت تولید کشت و صنعت استان ۵۰۰ تن از روغن تولیدی این شرکت به توزیع روغن استان اضافه شده است.

وی با اعلام این که متوسط مصرف روغن به دلایل مختلف از جمله افزایش تقاضای غیر معمول از سوی خانواده ها از ۹۰ تن در روز به ۱۳۰ تن رسیده است ، افزود : طبق بررسی های صورت گرفته خیلی از خانواده ها مازاد بر میزان مصرف روغن خریداری کردند و تعادل عرضه و تقاضا به هم خورده است.

رییس سازمان صنعت مازندران با تاکید بر این جمله که ” کمبود روغن در بازار استان اصلا منطقی نیست ” ، گفت : طبق دستور شخص استاندار از امروز نظارت ها بر توزیع روغن در سطح شرکت های پخش و فروشگاه های بزرگ دو چندان می شود.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار فرمانداران شهرستان های مازندران نیز بر اساس فهرست شرکت های پخش و فروشگاه های بزرگ بر نحوه توزیع  و عرضه روغن باید نظارت کنند ، افزود : توزیع روغن در فروشگاه های محلات شهری و ر روستاهای محروم نیز به صورت دقیق از طریق توافق با فروشگاه های بزرگ برنامه ریزی شده و در حال انجام است.

قوانلو توضیح داد : از آن جایی که تامین مالی روغن برای فروشگاه های کوچک و در محلات محروم سخت است ، مقرر شد تا فروشگاه های بزرگ با همکاری شرکت های پخش این روغن ها را درهمه مناطق استان توزیع کنند.

فروش روغن در قبال خرید کالا ممنوع است

ریس سازمان صنعت مازندران همچنین هر گونه فروش تحمیلی دیگر اجناس به بهانه عرضه روغن به مصرف کنندگان را خلاف دانست و تاکید کرد : گزارش هایی در این خصوص وجود دارد که بشدت برخورد می شود.

وی افزود : با توجه به حل مشکلات واردات دانه های روغنی وترخیص آن از گمرگات کشور ، مشکل تولید روغن در کشور رفع شده است و در آینده نزدیک روغن در همه فروشگاه ها  به اندازه کافی وجود خواهد داشت.

بر اساس آمار میانگین سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران حدود ۱۹ کیلوگرم است و که هفت کیلوگرم بیشتر از میانگین سرانه جهانی است.

طبق آمار حدود ۹۰ درصد از مواد اولیه تولید روغن خوراکی ایران از خارج وارد می شود.

print

پاسخی بگذارید