تاریخ: ۱۵:۱۷ :: ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
چه کسانی بسته حمایتی می‌گیرند؟

طبق برآوردهای اولیه حدود ۴.۵ میلیون خانوار مشمول دریافت بسته حمایتی جبران آسیب کرونا شده‌اند.

 سه میلیون از خانوارهایی هستند که شغل موقت داشته و آن را از دست داده‌اند و ۱.۵ میلیون خانوار نیز از بین یارانه بگیرانی هستند که از قبل هم هیچ شغلی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا ، با فراگیر شدن ویروس کرونا که روال عادی زندگی و کسب و کار مردم را تحت تاثیر قرار داد، لازم بود صاحبان کسب و کار و خانوارها به نوعی مورد حمایت قرار گیرند. به هر صورت در این جریان بخشی کار خود را هر چند برای مدتی از دست دادند و دچار آسیب شدند.

بر این اساس پیشنهاد حمایت مالی دولت از خانوارها مطرح بود تا اینکه اخیرا اعلام شد بسته های حمایتی برای جبران آسیب ناشی از کرونا پیش بینی شده که شامل افراد بدون درآمد ثابت می‌شود.

در حالی نوع پرداخت‌ها یا نحوه شناسایی و مشمولیت افراد مورد توجه بود که در تازه‌ترین توضیح رئیس عوض پور -رئیس امور سلامت و راه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه – در حال حاضر دو گروه مشمول دریافت این بسته حمایتی شده‌اند.

طبق برنامه تعیین شده، گروه اول کسانی هستند که شغل موقت داشته و آن را از دست داده‌اند؛ از جمله کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد، کارگران رستوران‌ها، دستفروش‌ها یا حتی رانندگان تاکسی که قرار شده برای آن‌ها طرح خرید اعتباری و به تناسب افراد خانوار در نظر گرفته شود؛ به نحوی که  برای خانوار یک نفره یک میلیون و دو نفر به بالا تا دو میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

اما ظاهرا خرید اعتباری که برای این گروه پیش‌بینی شده در قالب تسهیلات چهار درصد خواهد بود. برای پرداخت این تسهیلات باید در ابتدا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصناف و اتحادیه‌ها افراد مشمول را شناسایی کند؛ از این رو از یکشنبه ۲۵ اسفند سامانه ثبت نام متقاضیان آغاز به کار خواهد کرد. با توجه به اینکه باید در ابتدا این افراد ثبت نام و شناسایی شوند، مسئولان سازمان برنامه و بودجه می‌گویند تا انتهای اسفند یا هفته ابتدایی فروردین بسته‌های حمایتی این گروه پرداخت خواهد شد.

۱.۵ میلیون خانوار یارانه بگیر مشمول بسته حمایتی کرونا شدند

اما گروه دیگری که برای آن‌ها بسته حمایتی در نظر گرفته شده است، حدود ۱.۵ میلیون خانوار از جمعیت یارانه‌بگیران را شامل می‌شوند که هیچ شغلی ندارند؛ یعنی حتی شغل موقت هم نداشته‌اند. قرار نیست که برای این گروه تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شود، بلکه به تناسب اعضای خانوار مبلغی پرداخت خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است.

بسته حمایتی هفته آینده در کارت یارانه شارژ  می‌شود

با توجه به گروه‌هایی که تا کنون سازمان برنامه و بودجه برای مشمولیت بسته حمایتی کرونا معرفی کرده است، به نظر می‌رسد در مرحله اول برنامه ای برای پرداخت به کارکنان و به عبارتی افراد با دریافت ثابت نیست و اگر قرار بر حمایت از کارکنان نیز باشد احتمالا بسته ای جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.
ایسنا

print
برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید