تاریخ: ۱:۵۱ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۲

همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی‌، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و … مشمول مالیات بر درآمد وسایل نقلیه هستند.

به گزارش  اقتصادشمال:همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی‌، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و … مشمول مالیات بر درآمد وسایل نقلیه می‌شوند که در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل ملاک قرار می‌گیرد که با اطلاعیه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

بر این اساس سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند برخی از مشاغل را از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کرده و مالیات آن‌ها را به صورت مقطوع تعیین و وصول کند.

وسایل نقلیه نیز جزو این گروه از مشاغل هستند و مالیات‌شان از سوی سازمان امور مالیاتی برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه به صورت قطعی اعلام می‌شود.

مؤدیان تا کی مهلت دارند؟

بنابراین مؤدیان مالیاتی موضوع این فصل مکلف هستند در خرداد هر سال نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام کنند. ضمناً بر اساس جز (ج) تبصره ماده واحده قانون بودجه ۱۳۹۶ برای سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ شرط تسلیم اظهارنامه برای برخورداری از معافیت مالیاتی برداشته شده است.

همچنین عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر معادل ۳۰ درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی است و مشمول جریمه‌ای معادل ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه دیرکرد پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر می‌شود.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه شامل اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی (در صورت انتقال برای خریدار و فروشنده)، اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز) می‌شود.

همچنین مدارک لازم جهت اخذ مفاصا حساب مالیاتی شامل استعلام دفاتر اسناد رسمی مبنی بر صدور گواهی یا تکمیل کردن فرم درخواست مفاصا حساب، ارائه مدرکی از مراجع ذی ربط مبنی بر فرسوده و اسقاطی بودن خودرو (در صورت فرسوده بودن)، اصل و تصویر وکالت‌نامه، و همچنین سایر مدارک لازم مانند توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و … هریک بر حسب موارد خاص.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید