گروه: اجتماعی
تاریخ: ۲۰:۳۳ :: ۱۳۹۷/۰۳/۱۸

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان گردشگری ایران گفت: مساله گردشگر خارجی، خروج پول از ایران نیست که برای تبدیل آن در کشور دچار محدودیت و ممانعت شده‌اند.

پس از گذشت نزدیک به دو ماه از تغییر مقررات ارزی در کشور و ایجاد ممنوعیت برای معامله در صرافی‌ها و با وجود ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر امکان تبدیل ارز گردشگران خارجی در بانک‌ها، هنوز این بخش با مشکلاتی روبروست. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در آخرین اظهارنظرش در این رابطه، مشکلات پیش‌آمده برای گردشگران خارجی را تایید کرده و وعده داده است که به دنبال صحبت با رییس بانک مرکزی، این مساله حل خواهد شد.

علی‌صدرنیا ـ رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ اما گوشه‌ای از مسائل پیش‌آمده را که سبب سوءتفاهم و بی‌اعتمادی گردشگران خواهد شد برای ما تشریح کرد و افزود: در گردشگری با دو گروه روبرو هستیم، عده‌ای که با تور به ایران سفر می‌کنند و معمولا برای تبدیل ارز در شعب بانک در فرودگاه‌ها اقدام می‌کنند که البته ترجیح بیشتر همکاران و راهنمایان تور هم بر این است گردشگر ارز خود را در بانک تبدیل کند، اما نوشتن فرم و در صف ایستادن، زمانی را از مسافر می‌گیرد که گاه سبب نارضایتی او می‌شود، مخصوصا آن‌که بیشتر گردشگران از تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد به خوبی مطلع‌اند و تمایلی ندارند دو هزار تومان ضرر کنند و چندان از مراجعه به بانک استقبال نمی‌کنند.

او همچنین گفت: تورهای گردشگری معمولا کمتر به تبدیل ارز نیاز پیدا می‌کنند؛ چون پیش از سفر به ایران بیشتر هزینه‌هایشان را پرداخته‌اند و احتیاج ندارند ریالی هزینه کنند، شاید برای خرید سوغات و صنایع‌ دستی به پول ایرانی نیاز داشته باشند که البته در سال‌های اخیر حجم خرید گردشگران بسیار کاهش یافته و از طرفی بیشتر آن‌ها به خاطر اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی ترجیح می‌دهند با دلار و یا یورو از فروشگاه‌های صنایع دستی خرید کنند.

این راهنمای تور سپس به گروه دوم اشاره کرد که شامل گردشگران انفرادی می‌شود و افزود: شاید بیشترین دردسر متوجه این گروه باشد که تعدادشان هم بیشتر از تورها است. طرف این گردشگران معمولا دلال‌ها هستند، آن‌ها در فرودگاه‌ها و حتی در خیابان‌ها دیده می‌شوند و گردشگر با توجه به احتیاجی که دارد و با درنظر گرفتن اختلاف نرخ ارزی که بین بانک و بازار آزاد وجود دارد و دست‌کم به ۲۰۰۰ تومان در هر دلار و یورو می‌رسد، ترجیح می‌دهد سراغ این اشخاص برود که قطعا بدون آسیب نخواهد بود.

او در عین حال متذکر شد: راهنمایان گردشگری در مساله ارز دخالت نمی‌کنند و اگر گردشگری تمایل داشته باشد ارز خود را به ریال تبدیل کند حتما بانک را پیشنهاد می‌دهند تا دردسری ایجاد نشود، البته شنیده‌ام که برخی از هتل‌ها هم وارد حوزه تبدیل ارز شده‌اند، اما می‌دانم هتل‌های معتبر و شناخته‌شده دست به این کار غیرحرفه‌ای نمی‌زنند.

صدرنیا تاکید کرد که باید راهکاری تعریف شود که ارز در دسترس گردشگر باشد و افزود: قرار است آن‌ها به کشورمان ارز وارد کنند، مساله گردشگر خارجی که خروج پول از ایران نیست، پس چرا این ممانعت ایجاد شده است!؟ اگر باور دارند گردشگری ارزآوری دارد و هر سال تعدادی از آژانس‌ها را به عنوان صادرکننده برتر معرفی می‌کنند، چرا در این حوزه اختیار عمل نمی‌دهند و شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر کرده‌اند.

صدرنیا در پایان گفت که «بیشتر گردشگران با تبلیغ کلامی دیگرانی که قبلا به ایران سفر کرده‌اند جذب کشورمان می‌شوند، اما اگر این مشکل به خارج از ایران منتقل شود، یقینا تبلیغ منفی برای کشورمان خواهد بود.»

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید