تاریخ: ۱۴:۴۷ :: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
۱۳ دی روز جهانی مقاومت شد

سیزدهم دی با تصویب شورای فرهنگ عمومی، روز جهانی مقاومت نامگذاری شد.

با پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و آرای اعضای حاضر سیزدهم دی همزمان با روز شهادت سردار قاسم سلیمانی به‌عنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شد.

اعضای حاضر در هفتصد و سی و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ دی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر همراهان شهیدش، اقدام جنایتکارانه و تروریستی آمریکا را به شدت محکوم کردند.

ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی‌زاده با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و گرامیداشت ۱۷ دی روز درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی، گفت: جلسه امروز دو موضوع بررسی نامگذاری ۱۳ دی به عنوان روز «جهانی مقاومت» و همچنین «ترویج فرهنگ ورزش همگانی» را دنبال می‌کند.

در ادامه سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به پیشنهادها برای نامگذاری روز ۱۳ دی به عنوان روز جهانی مقاومت گفت: با توجه به فرمایشات اولیه مقام معظم رهبری در پی به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی که ایشان را یک چهره مقاومت در عرصه بین المللی اعلام کردند، تصمیم بر آن شد تا روز ۱۳ دی که همزمان با روز شهادت سردار سلیمانی است به عنوان روز جهانی مقاومت نامگذاری شود.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی و معنوی سردار سلیمانی افزود: ایشان اقدامات بسیاری در عرصه مقاومت و منطقه انجام داده‌اند و دشمنان چون از این اقدامات مطلع بودند به خوبی وی را می‌شناختند. بنابراین شناخت کامل سردار سلیمانی و اقدامات ایشان نیاز به زمان دارد.

در ادامه با تأیید اعضای حاضر در جلسه نامگذاری روز ۱۳ دی همزمان با روز شهادت سردار سلیمانی به عنوان روز جهانی مقاومت به تصویب شورا رسید.

در بخش دیگر این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار قاسم سلیمانی گفت: حضور میلیونی مردم در شهرهای مختلف به ویژه تهران برای وداع با سردار سلیمانی و محکومیت اقدام جنایتکارانه آمریکا انسجام و وحدت ملی را به رخ جهانیان کشید.

سیدعباس صالحی ادامه داد: وقتی مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی به شهادت رسیدند، حضرت امام خمینی (ره) در واکنش به این شهادت از تعبیر الطاف خفیه الهی یاد کردند و با اینکه سید مصطفی برای امام از جایگاه و وجاهت خاصی برخوردار بود ولی شهادت وی ضربه‌ای بر مدیریت جهادی حضرت امام خمینی (ره) وارد نکرد.

وی افزود: اتفاقاتی در دو دوره قبل و بعد از شهادت حاج سیدمصطفی خمینی پدید آمد و در روز جمعه ۱۳ دی امسال هم وقتی خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدیم، در ابتدا یک شوک اولیه بود و انسان فکر نمی‌کرد که بتواند از این غم بلند شود، ولی اتفاقاتی که در روزهای اخیر و در پی شهادت ایشان پدید آمد، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی نشان از تغییرات اساسی دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مردم به عنوان اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی کشور با حضور خود در مراسم وداع با سردار حاج قاسم سلیمانی منجر به رفع گسست‌های بین مردم با مردم و مردم با حاکمیت شدند.

وی در عین حال تصریح کرد: این حضور در سراسر کشور قابل مشاهده بود و شهادت سردار سلیمانی منجر به وحدت و انسجام ملی شد که نباید از این امر به عنوان سرمایه اجتماعی غافل بود.

صالحی با اشاره به تغییرات در فضای منطقه‌ای پس از شهادت سردار سلیمانی ادامه داد: در شرایطی که وجود داشت و دشمن در تلاش برای گسست و واگرایی روابط ایران و عراق بود، شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش و ابومهدی المهندس و تشییع آنها در مسیر کربلا تا نجف اتفاقاتی را در پی استحکام این روابط پدید آورد.

وی اخراج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق با تصویب هیأت پارلمانی عراق را از دیگر اتفاقات پس از شهادت سردار سلیمانی بیان کرد و گفت: در فضای جهانی هم اتفاقاتی افتاد که قابل توجه است.

تسنیم

print

پاسخی بگذارید