گروه: اجتماعی
تاریخ: ۱۸:۳۱ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
۱۴۱ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در گلستان انجام شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مطالعه و ارزیابی آبخیزداری در ۱۴۱ هزار هکتار از پنج زیر حوضه بزرگ درگیر سیلاب استان به پایان رسید.

عبدالرحیم لطفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مناطق شامل جوغان و قلی‌تپه گالیکش، چهل‌چای و نرماب مینودشت، کالاجی بزرگ کلاله، چوپان‌جر مراوه تپه و شاهکوه پایین گرگان است.

وی همچنین از ارزیابی طرح آبخیزداری ۳۰۱ هزار هکتار از اراضی استان در قالب تفاهم نامه با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خبر داد و افزود: در این طرح ۹۶ هزار هکتار از حوزه قرناوه بزرگ مراوه تپه و کلاله، ۴۰ هزار هکتار از حوزه خلیج گرگان و ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی حوضه قره‌سو مورد بررسی و مطالعه علمی قرار می گیرد.

کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وسعت حوزه های آبخیز این استان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن نیاز به عملیات آبخیزداری دارد.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل است

یکی از بزرگ ترین سیل های گلستان ابتدای پارسال رخ داد که در آن علاوه بر جان باختن ۱۱ تن، ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت در حوزه های مختلف به این استان وارد شد.

print

پاسخی بگذارید