تاریخ: ۸:۵۲ :: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۲سال حبس حتمی و غیر قابل تعلیق مجازات صادر کننده چک حساب مسدودی

درصورتی که شخصی با علم به مسدود بودن حساب چک صادر کند، مجازات وی دو سال حبس حتمی و غیر قابل تعلیق خواهد بود.

قوانین و مقررات حاکم بر چک و نیز صدور آن در برخی از موارد احکام و مجازات‌های سنگینی را دارد که بسیاری از دارندگان آن اطلاعی از آن ندارد.

از جمله مواردی که در قانون چک بر آن تاکید ویژه‌ای شده و صادر کنندگان باید الزاما قوانین حاکم بر آن را بدانند این است که صادر کننده چک می‌بایست در حساب بانکی خود موجودی داشته باشد.

در صورت عدم داشتن موجودی قانونگذار مجازات‌های سنگینی که در آن زندان نیز دیده شده است را برای صادرکننده چک در نظر گرفته است.

یکی دیگر از مواردی که به وفور دیده می شود و بسیاری از صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از آن بی اطلاع هستند این است که اگر صادر کننده چک با علم به مسدود بودن و یا بسته بودن حساب چک صادر کند قانونگذار تا دو سال حبس را میتواند برای وی در نظر بگیرد.

به عنوان مثال شخص دارنده حساب به بانک مراجعه کرده و اعلام می‌کند که دسته چک خود را گم کرده و از بانک می‌خواهد حساب را مسدود و یا بسته کند.

این درحالی است که صاحب حساب با علم به بسته بودن و یا مسدود کردن حساب جاری اقدام به صدور چک می کند که این اقدام همانند کلاهبرداری بوده قاضی می‌تواند تا دو سال حبس را برای وی در نظر بگیرد.

همچنین صادر کننده چک با علم مسدود بودن حساب تا دو سال حق داشتن دسته چک را نداشته و نیز قاضی نمی تواند حکم دو سال زندان را تعلیق کند.

print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید