تاریخ: ۱۶:۲۰ :: ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
۲۳۶ تن عسل طبیعی در سیاهکل تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: امسال توسط زنبورداران بومی این شهرستان حدود ۲۳۶ هزار و ۱۷۷ کیلوگرم عسل طبیعی برداشت شد که این میزان نسبت به برداشت ۱۳۰ تنی سال گذشته افزایش نشان می دهد.

بهزاد کوهستانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، علت افزایش تولید عسل  این شهرستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را آب و هوای مناسب ، افزایش گل و گیاه به علت بارندگی ها و مبارزه با آفات زنبور عسل در این شهرستان دانست.

وی افزود: در شهرستان سیاهکل حدود ۴۰۰ زنبوردار بومی فعالیت می کنند و در این شهرستان حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ کلنی ( کندو ) زنبور عسل وجود دارد .

وی تصریح کرد: علاوه بر تولید عسل در سال جاری ۶۵۰ کیلوگرم بره موم ، ۳۴۰ کیلوگرم گرده گل و ۱۰ کیلوگرم ژله رویال به عنوان محصولات جانبی در مجموع یک تن در کنار تولید عسل از سوی  زنبورداران این شهرستان تولید و به بازار عرضه شده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان سیاهکل گفت: توسط زنبورداران مهاجر نیز حدود یکصد تن عسل در این شهرستان تولید و در بازارهای گیلان و استان های دیگر عرضه می شود.

وی افزود: قیمت هرکیلوگرم عسل تولیدی در شهرستان سیاهکل متناسب با مرغوبیت آن بین ۳۰ تا ۲۰۰ هزارتومان متغیر و متفاوت است .

کوهستانی با اشاره به اینکه همه عسل تولیدی زنبورداران این شهرستان  به راحتی به فروش می رسد، اظهار داشت: ۳۰ درصد عسل تولیدی زنبورداران سیاهکل در گیلان مصرف  و بقیه  هم به شهرها و  استان ها دیگر مانند البرز و تهران صادر می شود .

وی نظارت بر کوچ زنبورداران ، صدور مجوز کوچ ، برگزاری کلاس های آموزشی برای زنبورداران و سرشماری کندوها را از فعالیت های جهاد کشاورزی در این زمینه ذکر و تصریح کرد:در فصل بهار زنبورداران مناطق جلگه ای شهرستان سیاهکل به مناطق ییلاقی مثل پیرکوه و دیلمان کوچ می کنند و در فصل پاییز زنبورداران مهاجر زنبورهای خود را از استان هایی مانند قزوین و اردبیل برای دسترسی به گل چای به دامنه های این شهرستان انتقال می دهند.

شهرستان سیاهکل با توجه به دارا بودن منطقه ی ییلاقی ، کوهستانی و جنگلی مناسب و وجود انبوه گیاهان در فصول مختلف سال پذیرای زنبورداران مهاجر از دیگر استان ها و شهرستان های مجاور نیز هست.

سالانه حدود ۶۰ زنبور دار مهاجر با بیش از ۲۰ هزار کلنی زنبور عسل از استان های اردبیل و قزوین به این شهرستان مهاجرت می کنند.

print

پاسخی بگذارید