تاریخ: ۱۲:۰۱ :: ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
۲۷۶ جعبه تخم نوغان در هفت استان کشور توزیع شد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: ۲۷۶ جعبه تخم نوغان برای پرورش پاییزه کرم ابریشم از ابتدای شهریور ماه در سطح هفت استان کشور توزیع شده است.

عدیل سروی زرگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان جعبه تخم نوغان در استان های گیلان، گلستان، خراسان رضوی و شمالی، مازندران، اصفهان و تهران توزیع شده ضمن اینکه بیشترین توزیع تخم نوغان با ۶۰ جعبه مربوط به گیلان است.

وی با بیان اینکه امکان ۲ بار پرورش کرم ابریشم “بهاره و پاییزه” از روش های رغبت نوغانداران به انجام این کار است، اظهار داشت: پرورش پاییزه کرم ابریشم امسال برای دومین سال بعد از حدود دو دهه در استان های مستعد به اجرا درآمد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور خاطر نشان کرد: پرورش پاییزه کرم ابریشم به لحاظ فنی کمی سخت تر و مشکل تر از بهار است لذا تلاش شده تا در پرورش پاییزه نوغانداران خبره، توانمند و پیشرو انتخاب شوند.

وی بیان داشت: به دنبال این هستیم تا با توسعه پرورش پاییزه کرم ابریشم امکان ۲ بار پرورش را در سطح مناطق مستعد کشور بیش از پیش توسعه دهیم و طی یک برنامه چهار ساله میزان توزیع تخم نوغان در کشور را به ۸۵ هزار جعبه برسانیم.

وی در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده در پرورش بهاره اظهار داشت: ۴۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان با قیمت هر جعبه هفت هزار و ۵۰۰ تومان بهار امسال در ۳۱ استان کشور توزیع شده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه میزان تولید پیله تر ابریشم اکنون به یک هزار و ۶۵۰ تن رسیده است، خاطر نشان کرد: این میزان طی ۱۲ سال گذشته بیشترین میزان تولید است.

تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است، ۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می روند.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود  ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می کنند، بهار امسال در پرورش کرم ابریشم افزون بر ۱۶ هزار جعبه و پاییز نیز ۶۰ جعبه تخم نوغان توزیع شده است.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می شود.

print

پاسخی بگذارید