گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۸:۳۰ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
۳۰۱ تن انواع ماهی استخوانی در گیلان صید شد

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره ‌کل شیلات گیلان اظهار داشت : از ۲۰ مهرماه همزمان با آغاز فصل صید تاکنون ۳۰۱ تن انواع ماهیان استخوانی به ارزش ۱۶۸ میلیارد ریال در استان گیلان صید شده است.

اکبر ایلدرم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این میزان صید نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۷ درصدی روبرو بوده است.
وی افزود: ترکیب گونه ای ماهیان صید شده شامل  ۲۲۰ تن ماهی کفال ( ۷۳ درصد)، ۶۴ تن ماهی سفید (۲۱درصد) و ۱۷ تن سایر گونه ها مانند کپور و انواع کولی ها (۶ درصد)  می باشد.
وی تصریح کرد : میانگین صید هر یک از  ۴۹ شرکت تعاونی پره حدود شش تن بوده که توسط چهار هزار صیاد در چهار هزار و ۳۹۶مرتبه پره کشی انجام شده است.
ایلدرم در ادامه از صید چهار هزار و ۳۶۲ تن کیلکا در سواحل گیلان خبر داد و یادآور شد : این میزان صید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.
وی تاکید کرد : از این مقدار کیلکا صید شده چهار هزار و ۱۵۱ تن برای تولید پودر ماهی راهی کارخانجات مربوطه شده و ۲۱۱ تن برای مصرف انسانی به بازار عرضه شده است.
وی تصریح کرد : ۹۱ درصد از گونه های صید شده از نوع کیلکا معمولی بوده و پنج درصد از نوع آنچوی و چشم درشت می باشد.
ایلدرم ارزش فروش ناخالص ماهی کیلکا را ۱۹۳میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : قیمت هرکیلو ماهی برای کارخانجات پودر ماهی چهار هزار و ۴۰۰ تومان و برای مصرف انسانی هشت هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه میانگین سرانه صید هر شناور ۱۴۵ تن می باشد، خاطر نشان کرد : کیلکا ماهیان توسط ۳۰ فروند شناور و ۲۷۰ نفر صیاد در ۶۸ شب دریانوردی صورت گرفته است.
گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است،  چهار هزار صیاد در قالب ۵۱ شرکت تعاونی پره از بیستم مهرتا بیستم فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی گیلان از آستارا تا چابکسر به صید ماهی می پردازند.
روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری عمق دریا پهن می شود.
تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و عمل کشش تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.
به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

print

پاسخی بگذارید