تاریخ: ۱۵:۱۱ :: ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
۳۳۱ قطعه ماهی خاویاری از تور صیادان گلستانی نجات یافتند

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۳۳۱ قطعه ماهی خاویاری از تور صیادان مجاز و غیرمجاز استان نجات یافته و در دریا رها شدند.

محسن یحیایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، ۱۰۳ قطعه ماهی خاویاری در گشت‌های مشترک با دریابانی از تور صیادان غیرمجاز و دام‌های سرگردان کشف شدند.

وی افزود: علاوه بر آن از ابتدای زمان صید (۱۵ مهر) تاکنون صیادان پره گلستان ۲۲۸ قطعه بچه ماهی خاویاری غیر استاندارد را که از آب های استان صید شده بود، به دریا بازگردانند.

وی بیان کرد: در سال های اخیر با صید بی رویه و غیرمجاز، ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر به شدت کاهش یافته که اجرای طرح‌های پرورش مصنوعی در مزارع برای حفظ این گونه ها و تداوم تجارت در بازارهای بین المللی با توجه به ارزآوری بالای خاویار در حال انجام است.

گلستان به عنوان مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری و محل صید تکثیری این گونه در سال های اخیر تلاش هایی برای جلوگیری از انقراض آن انجام داده تا با اجرای برنامه های پرورش و تکثیر مصنوعی، برند خاویار برای ایران و استان حفظ شود.

راه اندازی مراکز و مزارع تکثیر و پرورش خاویار از جمله راهکار اندیشیده شده برای حل این مشکل و کاهش دغدغه از میان رفتن همیشگی یکی از گونه های مهم آبزیان دریای خزر است.

فیل‌ماهی، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر است.

ماهیان خاویاری جزو ماهیان در معرض خطر انقراض هستند که طبق قانون قاچاق کالا و ارز صید، حمل، فراوری و عرضه آن ها قاچاق محسوب می شود و قانونگذار نیز مجازات شدید برای حمایت از این گونه ماهی و ممانعت از انقراض آن را تعیین کرده است.

حدود ۱۱۶ گونه ماهی شناخته شده و ۶۴ زیرگونه در دریای خزر زیست می کنند که از این مجموع حدود ۱۷ گونه آن ارزش تجاری دارد.

ماهیان خاویاری با توجه به قدمت زیاد به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.

طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، صید هر قطعه ماهی خاویاری شامل فیل ماهی، اوزن برون، قره برون و چالباش ۱۰۰ میلیون ریال جریمه دارد و قانونگذار برای صید غیرمجاز آن جریمه تا سقف ۵ برابر قیمت این گونه ها تعیین کرده است.

دریای خزر پهنه ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.

طول دریای خزر حدود هزار و ۳۰ تا هزار و ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است.

گلستان دارای صد کیلومتر نوار ساحلی است و بخشی از جمعیت شهرهای بندرگز ، بندرترکمن و گمیشان از طریق ماهیگیری به امرار معاش مشغول هستند .

print

پاسخی بگذارید