تاریخ: ۲۳:۳۳ :: ۱۳۹۹/۰۶/۰۵

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از صدور ۶۱۷ مورد تعهد ارزی در استان خبر داد و گفت: بازگشت حاصل از صادرات باید تعیین تکلیف شود ؛چرا که لزوم برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.

 فرهاد دلق پوش  عصر چهارشنبه در نخستین جلسه کمیته اقدام ارزی استان  افزود:  کمیته اقدام ارزی به منظور مدیریت ارز حاصل از صادرات به نفع اقتصاد کشور و با هدف برگشت ارزهای صادراتی و پایش ورود ارز به کشورتشکیل و  هر هفته برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه  در مجموع برای استان گیلان ۶۱۷ مورد تعهدات کارت های بازرگانی صادر شده از استان را داشته ایم،  اظهار داشت: در گام نخست، یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو و برخی رقم های ارزی بالاتر در اولویت گذاشته شده است که باید وضعیت آن مشخص شود.
رئیس کمیته اقدام ارزی گیلان ادامه داد:  براساس تصمیمات تیم اقتصادی هیات دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده است که منابع ارزی حاصل از صادرات را به کشور برگرداند که در همین راستا، متعهدین باید در محل دبیرخانه کمیته اقدام ارزی این سازمان حضور یابند و در مورد رفع مشکلات  و تعیین تکلیف تعهدات ارزی  اقدام کنند  و گرنه  برای آنها برخوردهای قانونی لحاظ خواهد شد.
دلق پوش با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی معاف از مالیات بر ارزش افزوده می باشد، خاطر نشان کرد:  شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات به شکل ویژه ای دیده می شود که در پروسه تولید اخلال انجام نشود.
وی با اشاره به هدفگذاری صادراتی۶۰۰ میلیون دلاری گیلان در سال جهش تولید اظهار داشت:  در سال گذشته ۵۸۷ میلیون دلار صادرات داشته ایم که رشد قابل توجهی را نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد.

دلق پوش با اشاره به اینکه طی پنج ماه نخست امسال صادرات از لحاظ دلاری ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته  است، گفت:  در مجموع۳۶۷ هزار و ۸۷۵  تن کالا  به ارزش بیش از ٢١۴ میلیون دلار شامل محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی و سایر به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق صادر شده است.

وی با  تاکید بر اینکه صادرکنندگان محور تحول اقتصادی کشور هستند،  تصریح کرد: هر کشوری مشابه کشور ما در شرایط فشار تحریمی و کرونا بود دچار مشکلات عدیده ای می شود؛  از این رو ، اگر از تمامی ظرفیت ها به نحو مطلوب در حوزه تجاری استفاده کنیم، به راحتی می توانیم تراز تجاری گیلان را افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش صادرات چمدانی به علت شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد مسافر از مرزهای گیلان با کاهشی ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه مواجه شدیم.
 رئیس کل بازرسی گیلان نیز در این جلسه گفت:   اکنون کشور در شرایط خاصی می باشد که فرصتی طلایی نیز برای تجار و صادرکنندگان است و صادرات می تواند ضمن کمک به اقتصاد کشور ایجاد اشتغال کند .

سیف الله مسرور افزود: همچنین صادرات دارای منافع اقتصادی است ؛ از این رو، شرایط برای این امر باید تسهیل  و در کوتاه ترین زمان ممکن مبادلات تجاری انجام شود  و این وظیفه دولت است که موانع را برطرف کند.
وی ادامه داد:  تجار نیز وظیفه دارند به تعهدات ارزی خود پایبند باشند تا طرفین از این فضای اقتصادی به نحو مطلوب بهره مند شوند و تعامل باید در این خصوص به حد اعلای خود باشد.
مسرور خاطر نشان کرد:  نگاه ما صرفاً برای رفع موانع  است اما بایددر کنار آن حقوق دولت نیز رعایت  و ارز حاصل از صادرات به نحوی به نفع مصالح کشور مسترد شود .

print

پاسخی بگذارید