گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۷ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
۶ هزار و ۵۶۷ تن کالا در گیلان گواهی نامه صادراتی دریافت کردند

مدیر کل استاندارد گیلان از صدور ۲۱۴ مورد گواهینامه برای صادرات ۶ هزار و ۵۶۷ تن کالای مشمول استاندارد اجباری در استان طی شش ماه گذشته خبر داد.

داریوش اشکانی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داست: طی شش ماه نخست امسال ۶ هزار و ۵۶۷ تن کالای مشمول استاندارد اجباری  ۲۱۴ مورد گواهینامه دریافت و به همراه آزمون ۲۲۶ نمونه به کشور های روسیه،آذربایجان ،قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق وترکیه صادر شد.

وی ارزش این کالاها را ۷۸۴ میلیارد ریال برای اقلامی همچون خرما،کشمش و چای عنوان و تصریح کرد: این میزان کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب از نظر تعداد ۷۸ درصد ، وزن ۱۰۶ درصد و از نظر نمونه ۹۲ درصدافزایش ولی از نظر ارزش ۴۸ درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: طی همین مدت؛  تعداد ۴۲۷ مورد اظهار نامه تعیین تعرفه صادراتی برای ۳۲ هزار و ۶۸۶ تن کالا مورد بررسی قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهار نامه و نمونه به ترتیب با ۲ و هفت درصد کاهش و از نظر وزن و ارزش  به ترتیب ۲۸ و۲۳  درصد افزایش داشته است.
اشکانی پور به واردات کالاهای مشمول استاندارد اجباری نیز اشاره و بیان کرد:  همچنین طی ۶ ماه گذشته تعداد ۲۹۱ مورداظهار نامه وارداتی برای  ۲۹۲ هزار و  ۷۵۸تن کالا  مورد ارزیابی قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظرتعداد ۴۶ درصد کاهش و از نظر وزن،نمونه مورد آزمون  وارزش کالا به ترتیب هفت  ،۴۳  و۸۷ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به تعرفه وارداتی این کالاها اظهار داشت: طی همین مدت؛ ۲۸۰ مورد اظهار نامه برای ۳۶ هزار و ۳۴۹   تن کالا همراه با آزمون ۳۳۶  نمونه مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد اظهار نامه و تعداد نمونه با افزایش ۶۲ و ۲۲  در صدی همراه بوده است  ولی برای وزن همین تعداد اظهار نامه ۷۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

از نوزدهم تا بیست و چهارم مهرماه هفته استاندارد و ۲۳ مهرمصادف با ۱۴ اکتبر به عنوان روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است.

print

پاسخی بگذارید