رییس دانشگاه علوم پزشکی استان
تاریخ: ۱۲:۱۲ :: ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
۷۰ درصد کرونای مازندران، انگلیسی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که حدود ۷۰ درصد بیماران با تشخیص مثبت کووید-۱۹ در مراکز بیمارستانی استان با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند.

سید عباس موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حال حاضر اغلب کسانی هم که با علائم مشکوک به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند و این نشانگر قدرت سرایت زیاد این ویروس است که قبلا بکرات در باره خطر آن هشدار داده شده بود.

ویروس انگلیسی ۲۴ اسفند ماه پارسال با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر وارد مازندران شد. این ۲ شهروند قائمشهری پس از میزبانی از یک مهمان قزوینی با ویروس انگلیسی درگیر شدند.

تنها کمتر از یک هفته بعد این ویروس جهش یافته در پنج شهرستان گردش کرد و در عرض ۲ هفته نیز تمامی شهرستان های استان را درگیر نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار به شهروندان در باره قدرت سرایت بالای ویروس انگلیسی ، گفت : در برابر این ویروس کوچکترین عادی انگاری رفتاری و نادیده گرفتن دستورات بهداشتی می تواند افراد زیادی را گرفتار کند.

وی از گسترش رفتار عادی انگارانه و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در استان انتقاد کرد و افزود : متاسفانه پیش از عید و تعطیلات نوروزی شاهد حجم گسترده ای از تجمعات ، دیدو بازدیدها، دورهمی های خانوادگی و دوستانه ، بازارگردی ها و همچنین تردد عمومی بودیم.

دکتر موسوی با نامناسب توصیف کردن وضعیت شیوع کرونا در استان ، گفت : سرعت استان در بازگشت به موج همه گیری بسیار سریع است و این وضعیت با توجه به کم توجهی به هشدارها و رفتارهای نوروزی و همچنین شیوع کرونای جهش یافته قابل پیش بینی بود و هشدارهای لازم هم داده شده بود.

رعایت پروتکل های بهداشتی به نصف رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی استان ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت : متاسفانه استفاده از ماسک  به کمتر از ۷۰ درصد کاهش یافته است که با میزان ایده آل آن یعنی بیش از ۹۵ درصد فاصله‌ای معناداری دارد.

دکتر موسوی خواستار تغییر رفتار شهروندان در برابر تهدید شیوع کرونا شد و هشدار داد : اگر چنانچه شرایط به همین صورت باشد و تجدید نظر در رفتار عمومی و اجتماعی صورت نگیرد با شیب تند همه گیری کرونا به سمت موج چهارم مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اکنون مردم مسافرت های خود را رفته و دید و بازدید ها تمام شده است ، افزود: حداقل در روزهای آینده آنهایی که از استان های دیگر به مازندران یا از مازندران به استان های خود بازگشته اند رفت و آمدهای خود را محدود کنند.

وی ادامه داد : افرادی که کوچک ترین علائم مربوط به بیماری کووید-۱۹ را در خود مشاهده و یا احساس می کنند به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و سپس در قرنطینه خانگی قرار گیرند تا این ویروس را در محل زندگی پراکنده نکرده و به اطرافیان خود منتقل نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین توصیه کرد که مردم بشدت از حضور در مراسم عروسی و عزاداری و همچنین تالارهای پذیرایی خودداری کنند ، زیرا این اماکن مستعد انتقال سریع ویروس به تجمع کنندگان است.

موسوی رستوران ها را نیز از اماکن اصلی انتقال ویروس کرونا دانست و تاکید کرد : این اماکن به دلیل ضعف سامانه تهویه مطبوع بهداشتی فضایی مناسب برای انتقال ویروس است و به همین منظور از مردم می خواهیم تا اصلاً در رستورهای ها تجمع نکنند و در صورت خرید به منازل خود بازگردند.

بر اساس آخرین گزارش ستاد مقابله با ویروس کرونای مازندران در حال حاضر حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری هستند. حدود ۱۷۰ تن از این بیماران به دلیل علائم حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

print

پاسخی بگذارید