رئیس قوه قضائیه خبرداد
تاریخ: ۲:۵۲ :: ۱۳۹۷/۱۱/۰۶

«ان‌شاءا... تعداد قابل توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت». این خبری بود که روز پنجشنبه از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام شد.

سرویس سیاسی اقتصاد شمال ، آیت‌ا… صادق آملی لاریجانی اظهار داشت: «باید این باور در همه ما نهادینه شود که افزایش زندانی به نفع کشور نیست. البته در اینجا یک خبر خوش هم بدهم و آن اینکه طی عرایضی که خدمت مقام معظم رهبری داشتیم، بنا شد در ۴۰سالگی انقلاب اسلامی عفوی معیاری گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است.

ان‌شاءا… تعداد قابل توجهی از زندانیان، مورد عفو قرار خواهند گرفت. البته آن استثناهایی که در عفوهای دیگر وجود دارد برای این عفو جدید نیز مطرح می‌شود، اما تلاش ما این است که با انجام بررسی‌های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند و با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با اصل موضوع، ان‌شاءا… به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.» رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز «معیشت مردم» مرکز و هدف اصلی حملات دشمن و به راه انداختن جنگ‌روانی است، خطاب به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور تاکید کرد که به هیچ عنوان اجازه ندهند کارخانه یا واحد تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شود و کارگران بیکار شوند.

رئیس قوه قضائیه، «معیشت مردم» را مرکز و هدف اصلی حمله دشمن و به راه انداختن جنگ روانی دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد ناامیدی و یاس در مردم و تشدید فشارهای روحی و روانی، از مهم‌ترین ابزارهای دشمن در جنگ‌روانی علیه کشورمان است و بر همین اساس مسئولان، مسئولیت بسیار عظیمی بر عهده دارند. آیت‌ا… آملی لاریجانی گفت: باید بدانیم که امروز هر خدمتی به مردم و نظام، نوعی جهاد است و با همین نگاه و عمل جهادی است که می‌توان فریب و توطئه دشمن را خنثی کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دشمن از همین نقاط به کشور ضربه وارد می‌کند، بر ضرورت حفظ اصل نظام تاکید کرد و افزود: امروز می‌بینیم که هر جا جمهوری اسلامی برای فروش نفت یا خرید اقلام مورد نیاز خود می‌رود، آمریکا پیشاپیش حضور می‌یابد تا راه کشورمان را سد کند. این موضوع ربطی هم به تحریم‌های بین‌المللی ندارد زیرا به هر حال با همان توافق برجام، ما در حال حاضر مشمول تحریم‌های بین‌المللی نیستیم اما یک حکومت قلدر زورگو در جهان، تحریم‌هایی را به صورت یک طرفه و ظالمانه اعمال کرده تا به کشور ما فشار وارد کند. بر همین مبنا، تمام همّ ما باید این باشد که اگر یک واحد تولیدی یا یک کارخانه مشکلی پیدا کرد، اجازه تعطیلی ندهیم.
فساد سیستماتیک صحت ندارد
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به موضوع مهم مبارزه با مفاسد اقتصادی و تلاش‌های دستگاه قضائی در این زمینه، تصریح کرد: همه می‌دانیم که فسادهایی در برخی بخش‌های دولتی، خصوصی و بانک‌ها وجود دارد. البته باید بر این نکته تاکید کرد آنچه که برخی افراد گاهی ظاهرا برای تطهیر و تقدیس خود به زبان می‌آورند و مغایر با موازین شرعی، قانونی و اخلاقی، همه مسئولان و دستگاه‌ها را متهم به فساد می‌کنند یا مدعی می‌شوند که در کشور فساد سیستماتیک و فراگیر وجود دارد، به هیچ عنوان صحت ندارد، اما منکر وجود برخی فسادها در گوشه و کنار نیستیم و معتقدیم بسیاری از این مفاسد نیز متعلق به زمان‌های دورتر است که در برخی دولت‌ها به صورت بی‌رویه و بی‌ضابطه، مجوزهایی برای تاسیس بانک‌ها و موسسات اعتباری داده شد و برخی مشکلات را پدید آورد. آیت‌ا… آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت برخورد مدبرانه با گرانفروشی‌ها و احتکار از باب حقوق عامه، به بخشنامه دادستانی کل کشور که به تازگی به دادستان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان دستگاه قضائی و دستگاه‌های اجرایی صادر شده است.

در حال حاضر، وضع گرانی‌ها غیرعادی است و دشمن از این نقطه نیز فشار وارد می‌کند. تحمل قشری که درآمدش ثابت است، حدی دارد. مردم انقلاب خود را دوست دارند اما ما هم باید توجه کنیم که واقعا یک کارگر با این حقوق و قیمت‌هایی که در بازار است چگونه باید زندگی کند؟

بسیاری از این گرانی‌ها هیچ ربطی به واردات ندارد. البته ممکن است تاثیراتی داشته باشد اما واقعا تاثیرها به میزانی نیست که الان قیمت‌ها افزایش یافته است. رئیس قوه قضائیه افزود: مسئولان اجرایی، قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید برای مقابله با گرانفروشی‌ها دست به دست هم دهند. البته قطعا گرانفروشی صفر نمی‌شود، اما اگر همکاری وجود داشته باشد، شاهد گرانفروشی در سطح گسترده نخواهیم بود.
تاثیر کاهش مجازات حبس
رئیس قوه قضائیه، وضعیت خانواده زندانیان و خود زندانی را مهم‌تر از مشکلات دستگاه قضائی به سبب ازدیاد جمعیت کیفری دانست و یادآور شد: خانواده زندانیان بسیار آسیب پذیرند. خود زندانی نیز به هر حال در همه جهات، آدم بدی نیست و ممکن است به سبب خطایی وارد زندان شده باشد که اگر روی او کار شود، مورد اصلاح قرار گیرد اما زمانی که ما یک جوان بزهکار را که می‌توانیم به او مجازات حبس ندهیم روانه زندان می‌کنیم، از او یک مجرم سابقه‌دار، مجرب و حرفه‌ای می‌سازیم و این آسیب‌های زیادی برای فرد و جامعه دارد.

آیت‌ا… آملی لاریجانی در عین حال گفت: هیچ‌کس موافق رها کردن همه زندانیان در جامعه نیست زیرا این امر نیز موجب ناامنی می‌شود اما بحث ما مربوط به مواردی است که طبق قانون، امکان صدور مجازات جایگزین حبس وجود دارد و می‌توان فردی را به زندان نفرستاد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازدید دو سال گذشته خود از زندان فشافویه گفت: در این بازدید، جوانی را دیدم که به خاطر ۵۰۰ هزار تومان بدهی در زندان مانده بود. آن زمان گفتم خیلی‌ها حاضرند به صورت شخصی این مبلغ را بپردازند تا فردی به خاطر این میزان پول در زندان نباشد. واقعا ما گاهی به خاطر ۵۰۰ هزار تومان، فردی را در زندان نگه می‌داریم و چند برابر این مبلغ برای او هزینه می‌کنیم که اصلا منطقی نیست.

منبع:آرمان

print

پاسخی بگذارید