تاریخ: ۱۶:۰۰ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
احیای مراتع ضعیف گلستان آغاز شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اصلاح و احیای ۲ هزار هکتار از مراتع دارای پوشش ضعیف گیاهی شرق استان آغاز شد.

به گزارش اقتصاد شمال  ،ابوطالب قزلسفلو ر اظهار داشت: از این سطح ، یک هزار و ۵۰۰ هکتار توسط این اداره کل و بقیه با مشارکت تعاونی های مرتعداری و مردم، بوته کاری خواهد شد.
وی گفت: امسال حدود یک میلیون نهال مرتعی در ۳ ایستگاه پرورش نهال در مراوه تپه، گنبدکاووس و آق قلا تولید و در حال انتقال برای کشت در مراتع است.
به گفته وی این نهال ها در عرصه مرتعی شرق استان با پوشش ضعیف گیاهی کاشته می شود.
قزلسفلو افزود: با کشت این بوته ها، علاوه بر افزایش ۳ برابری تولید علوفه دام و افزایش درآمد بهره برداران و رونق دامپروری، از ایجاد کانون های گرد و غبار نیز جلوگیری خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به طرح های بیابان زدایی این اداره کل گفت: امسال ۲۴ میلیارد ریال برای جلوگیری از بیابانی شدن گلستان جذب شد که این اعتبار در تولید نهال مرتعی، ایجاد ۶۸ مورد سطح عایق با هدف هدایت باران به مخزن و تامین آب شرب دام، طرح هلالی شامل بوته کاری و بذرپاشی در ۶۴۰ هکتار برای ذخیره نزولات جوی و ایجاد پوشش گیاهی و ایجاد کپه کاری در یک هزار و ۴۰۰ هکتار عرصه مرتعی هزینه شد.
در گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، حدود ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع شامل ۳۰۱ هزار هکتار درجه یک با پوشش گیاهی غنی، ۱۶۱ هزار و ۸۲۵ هکتار درجه دو با پوشش گیاهی متوسط و ۴۰۰ هزار هکتار درجه سه با پوشش گیاهی ضعیف وجود دارد که بیشتر این عرصه ها در نوار شمالی و شرق استان مورد استفاده دامپروری قرار گرفته و عامل مهمی برای جلوگیری از گسترش بیابان زایی است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید