تاریخ: ۶:۴۹ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
فساد سازمان یافته در وزارت بهداشت

مقوله بهداشت، درمان و سلامت این روزها محل درآمدهای هنگفتی است که نه‌تنها برای فعالان رسمی و قانونی این حوزه جذابیتی ویژه دارد بلکه جذابیت اصلی آن برای سودجویان غیرقانونی است

به گزارش اقتصاد شمال ،مقوله بهداشت، درمان و سلامت این روزها محل درآمدهای هنگفتی است که نه‌تنها برای فعالان رسمی و قانونی این حوزه جذابیتی ویژه دارد بلکه جذابیت اصلی آن برای سودجویان غیرقانونی است که از محل حیات مردم چپاول‌های شگرف می‌کنند و در نهایت داعیه دلواپسی دارند. سند و مدرک مستندی مبنی بر اینکه چه اشخاص یا نهادهایی اقدام به چپاول سیستم سلامت کشور کرده‌اند در دست نیست اما همچنان سرنخ‌های روشنی از عملکرد غیرقانونی برخی اشخاص به واسطه رانت‌خواری‌های وسیع آنها وجود دارد. وزیر بهداشت اما در همه مراحل عملکردی منفعل و البته قربانی‌گونه دارد. انتظار نمی‌رود فردی که مسوولیت وزارتخانه‌‌ای حیاتی را عهده‌دار شده در نهایت از موضع ضعف و ناتوانی برخورد کند و مدعی آن باشد که خود قربانی مشکلاتی است که مردم با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.به هر روی صبح روز گذشته وزیر بهداشت در جمع نمایندگان عضو فراکسیون ولایی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد از قرار موثق شبکه رانت و فساد اقتصادی بین برخی افراد و شبکه‌های مجازی هزینه میلیاردی می‌کنند که مثلا بنده و وزارت بهداشت را تخریب کنند؛ ۲۰ میلیون تومان برای هر توئیت علیه نمکی خرج می‌کنند، این پول‌ها از کجا آمده است؟ از جیب اون مادری که گوشواره دختر بچه سرطانی خود را در خواب در آورد و فروخت تا فلان داروی قاچاق یا تقلبی اینها را تهیه کند؟
این اظهارنظر وزیر بهداشت علامت سوال بزرگی را در ذهن ایجاد می‌کند که به راستی چرا باید هزینه‌ای به این میزان برای تخریب یک وزارتخانه پرداخت شود. اگر چنین مستنداتی وجود دارد چرا وزیر این مستندات را در اختیار مراجع قضایی قرار نمی‌دهد تا در نهایت روشنگری‌های لازم انجام شود؟ در شرایطی که بیشترین هزینه برای توئیت‌های جریان ساز در فضای توئیتر بیش از ۵۰۰ هزار تومان نیست چرا وزیر وزارتخانه‌ای با این درجه از اهمیت باید خود را قربانی توئیت‌های جریان‌ساز بداند؟ این که وزارتخانه‌ای با اظهارنظر چند فعال رسانه‌ای و یا فعالان فضای مجازی دچار بحران شود موضوعی بسیار دور از ذهن است. به هر روی روشن است که شبکه‌های اجتماعی به هر میزان که قدرتمند باشند امکان چنین تخریبی را ندارند.
دروغ و راست ۵۰ هزار میلیارد تومانی
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نقوی حسینی اما به نقل از وزیر بهداشت در جلسه روز گذشته گفت: مبارزه با فساد از دستورات اصلی وزارت بهداشت است. ۵۰ هزار میلیارد تومان فساد در نظام پزشکی رخ داده که ما نمی‌دانیم یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی را کجا و چطور هزینه کردند. همچنین ۸۰ میلیارد تومان هزینه‌ رسانه‌ای علیه وزارت بهداشت شده است. این مافیای فساد قدرتمند است که وزارت بهداشت با همه توان در مقابل مافیا و ستاد ایستاده و مبارزه می‌کنند و اجازه نمی‌دهد بیت‌المال به دست این افراد بیفتد.این اظهارنظر نقوی‌حسینی در رسانه‌ها منتشر شد و خود آغازی بود بر نگرانی دوباره نسبت به شرایط بد رانت و فساد مالی در وزارت بهداشت. این که وزارتخانه‌ای تبدیل به محلی امن برای مفسدان اقتصادی شود خبری تکان‌دهنده و البته نگران‌کننده است. چگونه می‌توان شاهد نابودی مدام سرمایه‌های کشور در یکی از حیاتی‌ترین وزارتخانه‌ها بود و همواره سکوت کرد. این عدد تقریبا معادل بودجه یک سال وزارت بهداشت است و فسادی به این میزان گسترده خطری جبران‌ناپذیر در زندگی روزمره جامعه است.
در پی این موضوع لازم دانستیم آنچه در جلسه فراکسیون ولایی گذشته را از سخنگوی این فراکسیون پیگیری کنیم. در نهایت اما تماس‌های مکرر «جهان‌صنعت» با اعضای فراکسیون ولایی بی‌ثمر ماند و هیچ یک از اعضای فراکسیون ولایی پاسخی ارائه ندادند. به هر روی همچنان این پرسش مهم مطرح است که چرا با وجود همه فسادهای واضحی که در حوزه بهداشت وجود دارد باید شاهد اظهار نظرهای غیرواقعی و البته نگران‌کننده باشیم. چگونه ممکن است یکی از اعضای مجلس از آنچه در سیستم اقتصادی کشور می‌گذرد به واقع آگاه نباشد و داد حق‌طلبی را بلند کند. شکی بر فساد جاری و مدام در وزارت بهداشت نیست اما به راستی هدف از اظهارنظرهای غیرواقعی در خانه ملت چیست؟
تکذیب یک زخم
کمتر از یک ساعت بعد از اظهارات سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ادعای مطرح شده از قول وزیر مبنی بر فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی را رد کرد. کیانوش جهانپور اعلام کرد، عبارت «۵۰ هزار میلیارد تومان فساد در نظام پزشکی» به نقل از وزیر بهداشت در نشست با فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی که در مصاحبه نقوی‌حسینی آمده است به هیچ وجه در صحبت‌های وزیر بهداشت نبوده و اساسا وزیر هیچ مطلبی تحت عنوان فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی یا فساد در نظام پزشکی اظهار نکرده است. ۵۰ هزار میلیارد تومان کل حجم بازار دارو و تجهیزات پزشکی است و به نظام پزشکی هم در هیچ‌کدام از قسمت‌های سخنان وزیر بهداشت اشاره نشده است‌.اما وزیر در سخنرانی خود در جمع اعضای فراکسیون ولایی چه اظهاراتی داشته خود بخشی از این داستان تاریک را روشن می‌کند. سعید نمکی در سخنرانی خود که متن آن از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر شد، گفت: جو سنگینی را تحمل کردم و می‌کنم، حتی زن و بچه من به تخریب و مرگ تهدید می‌شوند. شبکه رانت، فساد و انحصار به هزار و یک رنگ از جیب این ملت ارتزاق کرده‌اند، داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند، در انبارهای پیدا و پنهان احتکار می‌کنند و داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند.وزیر بهداشت افزود: در کنار سازمان غذا و دارو سامانه‌ای درست کرده بودند که سرور آن در خارج از این مرزها قرار داشت و تنها افراد معدودی به اطلاعات آن دسترسی داشتند. چهار ماه است روی این موضوع کار می‌کنیم. یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده است و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است. بنده در سرازیری عمر خود هستم و البته از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه رانت و فساد عقب‌نشینی نمی‌کنم.
فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی
وی ادامه داد: با یک فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت درگیر بودیم. ابایی ندارم بگویم بسیاری از این شرکت‌های وابسته به هیات امنای ارزی هر یک به نوعی مشکل دارند. البته در حال حسابرسی هستیم و بعد از آن هم اغلب این شرکت‌ها هم منحل خواهند شد. یک جریان از بیرون وزارت بهداشت هدایت می‌شود و عده‌ای را تطمیع می‌کند که اتفاقا من را مصمم‌تر کرده تا با جدیت و سرعت بیشتری برخورد کنم.
وزیر بهداشت افزود: در طول سال‌هایی که کار اجرایی کردم، هرگز چنین چیزی ندیدم. اهل ناله و ضجه نیستم، اما امروز می‌گویم مجموعه‌ای آشفته و پر از گرفتاری و با معوقات سنگین را تحویل گرفتم. بیمه تامین اجتماعی چیزی حدود ۱۷ ماه پول وزارت بهداشت را نداده بود، بیمه سلامت حتی با ۴۰۰ درصد رشد منابع خود، نمی‌توانست از عهده مخارجش برآید. همزمان هم انبوهی از کارها و وعده‌های ناتمام وجود دارد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: وقتی به وزارت بهداشت آمدم در دو محل کانون فساد رخنه کرده بودند؛ هیات امنای ارزی و سازمان غذا و دارو. روز اولی که سرپرست وزارت بهداشت شدم به هر دو وادی با علم به پیامدهای آن ورود کردم. عده‌ای از دوستان گفتند که اینها اینجا و آنجا آدم دارند و من هم گفتم که ما و این ملت هم خدا را داریم. از کجا معلوم که فردا به عنوان وزیر معرفی شوم و از کجا معلوم وزیر بهداشت شوم و از کجا معلوم که فردا صبح زنده باشم، آیا فردا نمی‌پرسند که چرا با این موارد برخورد نکردی؟
نمکی گفت: پرونده الکترونیک سلامت سال‌ها روی زمین مانده بود ولی ظرف چند ماه همه داشته‌هایمان را تجمیع کردیم و چند هفته پیش توسط رییس‌جمهوری از استقرار آن رونمایی شد و در حال حاضر همه مردم ایران با کد ملی، پرونده الکترونیک سلامت دارند یا می‌توانند داشته باشند و به زودی گام‌های بعدی آن به ترتیب استقرار خواهد یافت و بی‌تردید از بسیاری از هزینه‌ها و دوباره‌کاری‌ها پیشگیری خواهد شد.
وی بیان کرد: برخی فکر می‌کردند بنده که به وزارت بهداشت آمده‌ام قرار است گونی‌گونی پول به من بدهند، اما شب عید امسال پنج هزار میلیارد تومان پول ما از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشد. همزمان ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از تامین اجتماعی داشتیم، بیمه سلامت هم پنج هزار میلیارد تومان بدهی معوقه داشت و با ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری وارد سال ۹۸ شدیم که سیلاب هم گریبان ما را گرفت. البته باز هم داد و فریاد نکردیم.
نمایش بی‌حاصل
هرچند وزیر بهداشت همواره از مشکلات وزارتخانه پرزحمت خود می‌گوید اما همه این اظهار نظرها دلیل قابل قبولی مبنی بر آن نیست که اشتباهات وزارتخانه‌ای که هر روز با جان مردم در ارتباط است را بپذیریم. جابه‌جایی‌های میلیاردی پول بیت‌المال و قاچاق داروهایی که با جان مردم در ارتباطی نزدیک است موضوعی نیست که انتظار داشته باشیم مردم خود به تنهایی دست به مدیریت آن بزنند. انتخاب مدیران و مسوولان در ردیف‌های کاری متفاوت از این حیث انجام می‌شود که مسوولیت‌های اجرایی و مدیریتی را به درستی انجام دهند. حال در چنین شرایطی هرچند سخنگوی فراکسیون ولایی بنا به دلایلی که کماکان برایمان روشن نیست آمار کذب منتشر کرده است اما در نهایت همه به این موضوع آگاهیم که وزارت بهداشت درگیر بحران‌های مالی است و این بحران‌ها در نهایت گریبان مردم را می‌گیرد. هر چند نفر اول وزارت بهداشت نقش قربانی را بازی کند نمایشی بی‌حاصل را شاهد خواهیم بود که در نهایت قربانی واقعی کسی نیست مگر مردم.
اظهارات نمکی حرف تازه‌ای در دولت روحانی نیست. نه‌تنها امروز که نمکی در بالاترین کرسی وزارت بهداشت نشسته است بلکه دوران وزارت قاضی‌زاده‌هاشمی که در نهایت عطای وزارت را به لقایش بخشید همه این گلایه‌ها مطرح بود. چه ماجرایی در وزارت بهداشت در حال تکرار است که باید همواره شاهد گلایه‌های تکراری از سوی وزرای یک وزارتخانه باشیم؟ به هر روی ماجرای فساد در وزارت بهداشت باید پر قدرت و سریع حل شود.

جهان صنعت

print

پاسخی بگذارید