تاریخ: ۲۳:۵۸ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۴

رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر لزوم بازنگری دستگاه‌های مسئول در عمل به وظایف قانونی خود در زمینه حجاب، به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در این زمینه، گزارش لازم را ارائه کند.

به نقل از قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی، فرا رسیدن ایام با فضیلت ماه ذی حجه را تبریک گفت و با ابراز امیدواری نسبت به بهره مندی همه مومنان از این ایام نورانی تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری در هفته جاری مورد تاکید قرار دادند، توجه به کار جهادی بود که لازم است این روحیه در کشور بویژه در میان مسئولان و کارگزاران نظام به یک فرهنگ و گفتمان غالب تبدیل شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه، اقدام ایالات متحده آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان را «غیرخردمندانه» توصیف کرد و افزود: تحریم وزیر محترم امورخارجه، نشان دهنده اوج استیصال و به بن بست رسیدن آمریکا و موجب سرزنش همه خردمندان عالم است. بر همین مبنا لازم است برای شکست دادن دشمن در تحقق اهدافش، کار جهادی، شناخت دشمن و تلاش برای افزایش اعتماد به نظام و کارآمدی آن را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و تردید نکنیم که آینده بسیار روشن و موفقیت آمیزی را پیش رو خواهیم داشت.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تاریخ تمدنی کشور ما موضوع حجاب، حیا و عفاف در بین زنان و مردان یک مساله کاملا ریشه دار است و مردم ما همواره در طول تاریخ تمدن خود عفیفانه زندگی کرده اند، خاطرنشان کرد: حجاب یک فریضه مسلم شرعی الهی است اما همچنان که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود در خراسان شمالی فرمودند، نباید تصور کنیم کسی که نسبت به حجاب غفلت یا بی دقتی دارد، لزوما مخالف ارزش های نظام، اسلام و انقلاب است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصویب سند عفاف و حجاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ و تعیین وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی، فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی در این زمینه، یادآور شد: در این سند برای ۲۶ دستگاه وظایفی تعیین شده است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد ۲۱ وظیفه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۷ وظیفه، وزارت آموزش پرورش ۲۱ وظیفه و سازمان صداوسیما، وزارت کار، وزارت ارتباطات و … هر یک وظایف فراوانی را به عهده دارند که کمترین آنها ۵ وظیفه است.

رئیسی افزود: اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال باید همه این دستگاه ها بازنگاهی به عملکرد خود داشته باشند تا ببینند آیا به وظایف قانونی خود عمل کرده اند یا خیر که البته به اعتقاد ما به این وظایف عمل نشده است. بر همین مبنا از سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون می خواهم که ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در این زمینه، گزارش لازم را ارائه کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در این زمینه کمبود قانون نداریم و اتفاقا یکی از مشکلات کشور ما حجم بالای قوانین و مقررات در زمینه های مختلف است، مشکل اصلی را در عدم توجه به اجرای قانون دانست و تاکید کرد: روسای سازمان ها، نهادها و دستگاه ها باید هوشیار باشند و فراموش نکنند که امروز دشمن تمام داشته های ما را که همان باورها و ارزشهایمان است هدف قرار داده و اگر دستگاهها به وظیفه قانونی خود عمل کنند، به هیچ عنوان نباید نگران عملکرد مردم بود.

رئیسی با بیان اینکه امروز مساله اصلی ما مبارزه با فساد، تبعیض و تجاوز به حقوق عامه است، در عین حال تصریح کرد: اینکه کسی در جایی مرتکب فساد اقتصادی می شود، مجوزی برای قانون شکنی دیگران نیست. کسی که از چراغ قرمز عبور می کند، نباید بگوید به جای برخورد با من بروید با مفسدان برخورد کنید. هر دو، نقض قانون است و باید با آن برخورد شود. البته طبیعی است که حساسیت ما نسبت به جرایم بزرگ تر که حقوق مردم را مورد تعرض قرار می دهد بیشتر است اما باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود که جرم کوچک و بزرگ فرقی ندارد و هر گونه نقض قانون، ضد ارزش است. بنابراین فساد اقتصادی عده ای نباید مجوز کم کاری، رشوه گرفتن و ترویج بی حیایی در جامعه شود.

رئیس قوه قضاییه، حیا را به عنوان یکی از پایه های اخلاقی جامعه دانست و در پایان اظهار کرد: حیا برای زنان، مردان، صاحبان تریبون، مسئولان و همه دست اندرکاران امور کشور از مبانی بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

print

پاسخی بگذارید