گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۸ :: ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
عمر زباله‌گردی در گرگان به سر می‌آید؟

برای سومین بار در مدیریت شهری گرگان، تفکیک زباله های خشک در مبدا در محلات این شهر اجرا می‌شود که اتمام معضل زباله گردی در باکس‌های زباله و دست‌یابی به درآمد پایدار شهری از اهداف ترسیم شده این طرح است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،کارشناسان محیط زیست معتقدند که تولید پسماند و زباله در گرگان از میانگین جهانی بالاتر است و با وجود این حجم از زباله، تفکیک پسماند خشک از ‌تر، کمتر از حد انتظار انجام می شود.

این در حالی است که امروزه تفکیک پسماند به یکی از اولویت ‌های جوامع توسعه یافته تبدیل شده که انجام آن علاوه بر حذف حجم قابل توجهی از زباله های تولیدی از چرخه طبیعت، این طلای کثیف را به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل خواهد کرد.

در این میان اگرچه در چند سال اخیر برنامه ریزان مدیریت شهری و محیط زیست در گرگان در صدد کنترل زباله تولیدی و اثرات آن بر محیط زیست بودند اما این طرح تاکنون دو بار در سالهای ۹۴ و ۸۸  به شکست انجامید.

یکی از مشکلات این بخش که کمتر به آن پرداخته شده، فرهنگ‌ سازی اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدأ است که موجب شده روند چرخه تولید زباله تا امحاء و بازگرداندن آن به چرخه تولید، به صورت ناقص اجرا شده و از مسیر اصلی خود منحرف شود.

اعضای شورای شهر گرگان در یکصد و هفتاد و دومین جلسه رسمی و علنی این نهاد مردمی طرح تفکیک پسماند خشک از مبدا را مصوب کردند.

بر اساس این طرح که بصورت قراردادی خارج از تشریفات مناقصه به شرکت مدیریت پسماند استانداری گلستان واگذار شد، قرار است ۱۴۰ هزار واحد مسکونی گرگان در طرح مشارکت کنند.

علی اصغر یوسفی رییس شورای شهر گرگان در این مورد اظهار داشت: با توجه به تجربه تلخ دو دوره قبلی و شکست های پیش آمده تلاش می شود همه ملاحضات قانونی مد نظر باشد تا کشتی پرتلاطم زباله در گرگان به ساحل آرامش برسد.

درآمد ۵۰۰ میلیون ریالی زباله گردهای گرگان

مسوول خدمات شهری شهرداری گرگان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرگان ۲۷۵۰ جعبه (باکس ) زباله دارد که جمع آوری و انتقال ۲۵۰ تن زباله انباشته در آن سالانه ۵۰۰ میلیارد ریال برای شهرداری هزینه دارد.
موسی الرضا صفری بیان کرد: ۵۴۶ نیروی خدمات شهری در بخشهای مختلف وظیفه جمع اوری زباله را در محلات گرگان برعهده دارند

وی همچنین به فعالیت زباله گردها در گرگان اشاره کرد و گفت : پیش بینی می شود بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در گرگان مبادرت به زباله گردی کنند و طبق اظهارات همین افراد، روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان درآمد کسب می کنند.

صفری به اجرای طرح تفکیک پسماند در گرگان اشاره کرد و گفت : بر اساس مذاکرات صورت، مجری طرح قرار است زباله گردهای گرگان را شناسایی و از آن در اجرای طرح تفکیک زباله استفاده کند.

وی تاکید کرد با هماهنگی مقام قضایی، زباله گردهای کودک و تبعه خارج شناسایی و اقدام قانونی در خصوص آنها انجام می شود.

مسوول خدمات شهری گرگان گفت : بطور متوسط مجموع زباله گردهای گرگان در هر شبانه روز ۵۰۰ میلیون ریال درآمد دارند.

حسین ربیعی از دیگر اعضای شورا شهر گرگان هم با اشاره به تجربیات ناکام قبلی در این حوزه گفت : در دوره های قبلی شرکت های برنده و مجری طرح در نیمه راه از فلسفه اصلی کار که تفکیک زباله خشک از مبدا بود منحرف شده و با گماردن افراد در باکس های زباله، شهر را برای جمع آوری زباله از باکس ها قرق کرده بودند.

وی گفت: برای جلوگیری از این کار باید تبصره ای در طرح گنجانده شود تا شرکت های پیمانکار از هرگونه فعالیت در باکس زباله منع شده و فقط به طرح تفکیک زباله از مبدا بپردازند.

به گزارش ایرنا، متوسط تولید روزانه زباله به ازای هر شخص در جهان ۳۰۰ گرم و در ایران ۷۰۰ گرم است که این امر به تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله با نسبت ۷۰ درصد تر و ۳۰ درصد خشک منجر می شود.

طبق گزارش ها، ۷۰ درصد زباله های جهان بازیافت می شود، این در حالی که در ایران این مهم تنها در ۲۰ درصد از زباله ها اتفاق می افتد.

در ایران تنها ۱۰ درصد زباله ها در مبدا تفکیک می شود که نماد سطح مشارکت پایین ایرانیان در تفکیک ۲۰ میلیون تن زباله سالانه کشور است.

علی رغم اینکه این طرح برای سومین بار در دهه اخیر در گرگان در حال اجرا است اما برخی اعضای شورای شهر با اشاره به مباحثی همچون نبود کنترل در تولید زباله، محدود بودن قوانین و مقررات و اطلاع‌ رسانی، آموزش و فرهنگ ‌سازی ناکافی درصد موفقیت این طرح را بالا نمی دانند.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید