گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۹ :: ۱۳۹۸/۰۵/۲۰

استاندار گلستان گفت که نگاه اقتصادی - بازرگانی به دریای خزر وجود ندارد و از ظرفیت‌های اقتصادی این پهنه مهم و راهبردی آبی کمتر استفاده می‌شود.

 به گزارش  اقتصاد گستر شمال ،هادی حق شناس در نشست تخصصی دریای خزر که از سوی دانشگاه کشاورزی و علوم منابع طبیعی گرگان برگزار شد، افزود: حتی می‌توان گفت که از ظرفیت گردشگری دریای خزر هم به شکل مطلوب و احسن استفاده نمی‌شود مگر در حد اینکه عده‌ای از ساحل نشینان و مسافران به شنا بپردازند که آن هم سالانه ده‌ها کشته برجای می گذارد.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف هیچ گاه به ظرفیت‌های دریای خزر توجه کافی نشده و هنوز هم نسبت به فواید آن اطلاع و برنامه کافی نداریم، اظهار داشت: با در نظر گرفتن بهره برداری‌های مختلف از سوی کشورهای همسایه در قسمت شمالی خزر می‌توان گفت ما در جنوب این دریا فقط نگهبان (صیانت از زیست و بوم) آن هستیم.

او با بیان این که نگاه بازرگانی بیشتر به دریاهای جنوب کشور معطوف است، گفت: نگاه تجاری و اقتصادی به خزر چه در گذشته و چه امروز وجود نداشته است در حالی که می توان صادرات، واردات، اکتشافات، گردشگری و نظایر آن را در شمال ایران هم جدی تر برنامه ریزی و عملیاتی کرد.

استاندار اظهار داشت: قسمت های عمیق خزر در اختیار ایران است و از بنادر زیاد از جمله در گلستان بهره مندیم اما ساحل نشینان از فواید اقتصادی آن و بطور مشخص ظرفیت تجاری – بازرگانی بی بهره اند حال آنکه سرانه اشتغال و درآمد مردم منطقه کم است.

حق شناس بیان کرد: در هنگامه ای که کشورهایی چون ژاپن و امارات با ایجاد جزایر جدید حوزه سرزمینی و مساحت کشورشان را افزایش می دهند ما هم باید از ظرفیت دریا بیشتر استفاده کنیم و البته ملاحظات زیست محیطی هم در جای خود مهم است و باید رعایت شود.

استاندار گلستان که تحصیلات مرتبط و روزمه کاری در موضوع ساحل، دریا و بندر هم داشته است، ادامه داد: در نگاه کلان دستگاههای مرتبط، دریای خزر تجاری، صنعتی و حتی تفریحی محسوب نمی شود، ما شنا می کنیم و دیگران از نفت و گاز دریا بهره می گیرند.

حق شناس در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ۶ درصد گاز و چهار درصد نفت جهان از خزر تامین می شود، گفت: قسمت عمیق جنوب خزر حدود ۱۰ برابر عمیق ترین نقطه خلیج فارس عمق دارد و بالا و پایین آمدن تراز آب هم به نفع ایران است بنابراین دانشگاه ها و مراکز علمی با پیشنهادات کاربردی به ارتقای بهره وری از این حوزه کمک کنند.

وی به آنچه که وضعیت نگران کننده برای خلیج گرگان نامید اشاره کرد و گفت: ۸ تا ۱۰ هزار هکتار از این خلیج خشک شده و اگر این روند ادامه یابد خسارات زیادی متحمل خواهیم شد.

وی تصریح کرد: سیل گلستان باعث شد تا کم آبی در این استان به حاشیه رفته و فراموش شود در صورتی میانگین بارندگی منطقه در ۵۰ سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده و کمتر از میانگین کشوری و بین المللی است.

این نشست علمی در آستانه ۲۱ مرداد روز ملی دریای خزر برگزار شد.

۲۱ مرداد روزی است که برای نخستین بار پنج کشور حاشیه‌ خزر شامل ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان برای همکاری ‌های محیط زیستی دریا با هم پیمان بستند.

print

پاسخی بگذارید