تاریخ: ۲۳:۴۳ :: ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
مشتریان خارجی طالب محصولات دانش بنیان مازندران

برغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا در یک سال و نیم گذشته شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری مازندران صادرات بسیار خوبی به بسیاری از کشورها از جمله امریکا داشتند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،رئیس پارک علم و فناوری مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وجود ۱۵۰ شرکت، هسته و واحد فناورانه در پارک مازندران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میزان صادرات محصولات دانش بنیان و فناورانه ما به خارج از ایران حدود چهار میلیون یورو بود که برای پارکی به جوانی مازندران رقم مطلوب اما دارای ظرفیت پیشرفت است.

علی معتمدزادگان گفت: این میزان صادرات حاصل اشتغال یک هزارو ۳۰۰ نفر است که نشان‌دهنده ارزش افزوده بالای تولیدات دانش بنیان و خدمات استارتاپی است.

وی با بیان اینکه ایده‌های تولید شده در پارک علم و فناوری مازندران پا را فراتر از مرزهای کشور گذاشته است، گفت: با توجه به اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا مسیری سخت برای این شرکت‌ها گذاشته است، اما در یکسال گذشته حتی به خود آمریکا نیز صادرات فناوری‌های دانش بنیان حاصل تلاش متخصصان مازندران را داشته ایم.

معتمدزادگان با اشاره به اینکه فیلیپین، تایلند، چین، کشورهای حاشیه خزر و چند کشور اروپایی در یکسال گذشته خریدار فناوری‌های دانش بنیان و استارتاپی مازندران بودند، افزود: به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های ویژه شرکت‌ها برای فروش محصول نمی‌توانیم جزئیات بیشتری از نوع محصولات ارائه دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران افزود: هفده محصول ما در حوزه فناوری اطلاعات، ایده‌های استارتاپی، تولیدات صنعتی، دانش آزمایشگاهی و ابزار الکتریکی به خارج از کشور صادر می شود.

به گفته معتمدزادگان صادرات محصولات تولید شده در پارک علم و فناوری مازندران به کشورهای دیگر از ۲ جنبه دارای اهمیت است، که نخست توان بالای علمی، دست یافته‌های فنی و همچنین دانش جوانان کشور است که کشورهای پیشرفته را نیز به خود نیازمند می‌کند.

وی ادامه داد: از جنبه دیگر این رخداد نشان‌دهنده نیاز چندجانبه دنیا به ایده، صنعت و دانش است که آن را از تحریم و مانع عبور می‌دهد و گویای این است که دوره عدم وابستگی پایان یافته و همه کشورها در وابستگی کامل با یکدیگر به سر می برند.

تحریم قلب ایده پردازی را نشانه گرفته است

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با بیان اینکه البته تحریم‌ها بر رشد شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه ما بی تاثیر نبودند، افزود: تحریم‌ها در نگاه نخست قلب ایده پردازی و دانش علمی ما را نشانه گرفته‌اند.

وی اضافه کرد که نمی توان تاثیر منفی تحریم را بر گسترش و کیفیت فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان انکار کرد، اما هیچیک از شرکت‌های دانش بنیان مازندران از گردونه خارج نشده‌اند و با صلابت در حال فعالیت هستند.

به گفته معتمدزادگان، شبکه‌های انتقال پولی و مالی برای تجارت شرکت‌های دانش بنیان، آزادی عمل آنها در صادرات و واردات نیازهایشان و کاهش مشتریان در کشورهای توسعه یافته و برخی عوامل دیگر از جمله مشکلات پارک علم وفناوری مازندران است.

او با بیان اینکه یکی از استعدادها و برتری شرکت های دانش بنیان نسبت به شرکت‌های عادی انعطاف پذیر بودن آنها نسبت به نیازها است که نشانه آن را در فعالیت بدون مشکل آنها مشاهده می کنیم.

حمایت تمام قد دولت از شرکت‌های دانش بنیان

معتمدزادگان اظهار گفت: دولت در سالهای اخیر و حتی در این دوره که با محدودیت‌های مالی جدی مواجه است، حمایت خود از شرکت‌های دانش بنیان قطع نکرده است.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران، بخشودگی ۲۰ ساله مالیاتی، تسهیلات ارزان قیمت توسعه فعالیت، عدم دریافت عوارض گمرکی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در بخش دانش‌بنیان ، اهدای زمین و مراکز رشد برای استقرار شرکت‌ها از حمایت‌های دولت برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا بتوان این دستاوردها را در فضای تجاری و بزرگ عرضه کنیم.

البته وی تاکید کرد: فعالیت در حوزه دانش‌بنیان نیازمند رقابت‌پذیر بودن محصولات و همچنین جذاب بودن برای سرمایه گذاران است و در غیر این صورت ایده‌های کهنه و غیرتجاری محکوم به فراموشی خواهند بود.

گفتنی است در حال حاضر ۱۵۰ شرکت ، هسته و واحدهای فناورانه دانش بنیان در ۶ مرکز رشد استان مازندران در حال فعالیت هستند.

همچنین در شرایط فعلی حدود ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالند که فرصت اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۰۰ هزار شغل را فراهم کرده اند.

print

پاسخی بگذارید