گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۹ :: ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
هدف از ایجاد مناطق آزاد صرفاً واردات و صادرات نیست/ فرضیه قاچاق از مناطق آزاد بی‌معنی است

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری گفت: هدف از ایجاد مناطق آزاد صرفا امر واردات و صادرات نیست؛ بلکه در توسعه عمران محلی نقش بسزایی را ایفا کرده و از سویی نیز به امنیت و اشغال منطقه کمک می‌کند.

مرتضی بانک در نشست مشترک اعضای فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هدف از ایجاد این فراکسیون بررسی چالش‌های مناطق آزاد تجاری است، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما از همان ابتدا عدم اجرای قوانین و مقررات مناطق آزاد است؛ از این رو باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا این مشکلات مرتفع شود.

وی با بیان این‌که قاچاق در مناطق آزاد وجود ندارد، افزود: فرضیه قاچاق از مناطق آزاد، بی معنی بوده و یک فرضیه نادرست است.

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری با بیان این‌که به قاچاق در این مناطق اعتقادی ندارم، تصریح کرد: تصور همه مردم از مناطق آزاد، پدیده قاچاق است و شاهدیم که در رسانه‌ها و صدا و سیما نیز این موضوع مطرح می‌شود؛ در حالیکه ظرفیت‌های مناطق آزاد چشمگیر بوده و تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد.

وی  با تاکید بر این‌که قانون حاکم بر مناطق آزاد خارج از قوانین معمول کشور است، خاطرنشان کرد: ورود هر نوع کالایی به مناطق آزاد، آزاد بوده و قاچاق محسوب نمی‌شود؛ مگر این‌که به صورت قاچاق وارد سرزمین شود.

بانک عنوان کرد: سالهای پیش سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را به این مناطق آورده و در رونق اقتصادی مناطق نقش بسزایی داشته‌اند؛ اما اکنون عدم اجرای قوانین مشکلاتی را ایجاد کرده و اعتماد را از این افراد سلب کرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد، ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، از ۴۵۰۰ به ۶۷۰۰ میلیارد رسیده است.

وی اضافه کرد: سالانه ۱۹ میلیارد دلار صادرات  با وجود مشکلات قانونی از مناطق آزاد انجام می‌گیرد.

print

پاسخی بگذارید