تاریخ: ۲۳:۳۳ :: ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
آغاز تولید یک میلیون بوته مرتعی در گنبدکاووس

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: تولید یک میلیون نهال مرتعی برای کاشت در عرصه‌های منابع ملی و طبیعی که خطر بیابانی شدن آنها را تهدید می‌کند از امروز سه شنبه در این شهرستان مرزی آغاز شد.

فرشید رحمانی در گفت گو با ایرنا، اترپیلکس، کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکوکلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره‌داغ را از جمله گونه های تولید شده اعلام کرد و گفت: کار تولید این نهال‌ها، توسط پیمانکار و گروه‌های کارگر آن و با نظارت کارشناسان انجام می‌شود.

وی افزود: این نهال‌ها پس طی مرحله سه ماهه رشد، به تدریج از اواسط پاییز امسال به ۲ هزار هکتار از مراتع مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس که خطر بیابانی شدن آنها را تهدید می‌کند، منتقل و تا اواسط فصل زمستان غرس می‌شوند.

وی هزینه تولید هر بوته مرتعی را ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام کرد و گفت: هزینه تولید یک میلیون بوته مرتعی در ایستگاه چپرقویمه گنبدکاووس از منابع استانی و ملی تامین شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همچنین با اشاره به جدی بودن خطر بیابانی شدن بخشی از مراتع و اراضی زراعی مناطق شمالی این شهرستان، از مردم بومی و کشاورزان گنبدکاووس ساکن در نوار مرزی خواست در اجرای طرح‌های حفاظت و احیای مراتع و نیز رعایت اصول کشاورزی حفاظتی، انجام عملیات صحیح خاک ورزی و کشت بوته‌های مرتعی با این اداره بیشتر همکاری کنند.

رحمانی افزود: اداره منابع طبیعی گنبدکاووس برای جلب مشارکت کشاورزان و بومیان محلی برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری و بیابان‌زدایی و یا ایجاد مراتع خصوصی نهال‌های مرتعی رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۱ هزار هکتار اراضی ملی و مرتع دارد.

print

پاسخی بگذارید