تاریخ: ۱۸:۲۰ :: ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
چوب وثیقه لای چرخ طرح مسکن محرومان در مازندران

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت که سخت‌گیری بانک‌ها در اخذ وثیقه برای پرداخت تسهیلات ، اجرای طرح مسکن محرومان را در این استان کند کرده است.

عملیات اجرایی ساخت ۲ هزار واحد مسکونی محرومان اواخر مرداد ماه امسال با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه و روسای بنیاد مسکن و کمیته امداد کشور در مازندران شروع و قرار شد ظرف یک سال ساخته و تحویل شود.

محمد خانی نوذری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با این که مقدمات کار از جمله صدور پروانه برای اجرایی شدن تمام این واحدها از سوی بنیاد مسکن در مناطق شهری و روستای انجام شده است ، ولی کارها در بانک بسیار کند پیش می رود.
وی توضیح داد : متاسفانه بانک های عامل در مازندران وثیقه سپاری زنجیره ای را قبول نمی کنند در حالی که تامین وثیقه به این شکل مبتنی بر تفاهمنامه ای است که میان بنیاد مسکن و بانک های عامل به امضاء رسید و هشت بانک دولتی متعهد به پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی برای محرومان با سود پنج درصد شدند.

نوذری خانی گفت : تاکنون پرونده یکهزار و ۸۰۰ متقاضی مشمول مسکن محرومان برای بانک های عامل استان ارسال شده است ولی روند بررسی و پرداخت به کندی پیش می رود و بعضی از این بانک ها زیر بار مفاد تفاهمنامه و قبول وثیقه زنجیره ای نمی روند.
وی افزود : هرگونه تاخیر در پرداخت تسهیلات به طور طبیعی برنامه ساخت مسکن محرومان را که طبق برنامه زمان بندی ، یک ساله است با تاخیر مواجه خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت : برای رفع این مشکل بزودی نشستی با مدیران بانک های عامل دولتی در استان مازندران که مسئولیت پرداخت تسهیلات مسکن محرومان را بر عهده دارند، برگزار خواهد شد تا شاید راهکاری برای تسریع در پرداخت اندیشیده شود.
وی افزود : تسهیلات مسکن محرومان به صورت شناور به متقاضیان پرداخت می شود و هر شهرستانی که بیشتر بتواند این تسهیلات را جذب کند، می تواند متقاضیان واجد شرایط بیشتری را برای این تسهیلات معرفی کند.

پرداخت تسهیلات بلاعوض 
خانی نوذری گفت :  برای ساخت هر واحد مسکونی محرومان ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض هم به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می شود تا سقف تسهیلات آنها به حدود ۸۰۰ میلیون ریال برای هر واحد برسد .
وی اضافه کرد : علاوه بر این ، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز ۲۰۰ میلیون ریال بیشتر از سایر متقاضیان تسهیلات بلاعوض دریافت خواهند کرد و در مجموع سقف دریافتی آنها به یک میلیارد ریال برای هر واحد مسکونی می رسد.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت : این تسهیلات به تمامی متقاضیان واجد شرایطی که از سوی دستگاه های حمایتی و یا کارگروه تعیین شده برای شناسایی محرومان در شهرستانها معرفی شوند ، پرداخت خواهد شد و سهیمه هر شهرستان نیز شناور است.
وی پیش بینی کرد که با پرداخت بموقع تسهیلات بخشی از این واحدهای مسکونی محرومان نیمه اول سال آینده به بهره برداری برسد.
تماس خبرنگار ایرنا با دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی مازندران برای دریافت نظرش در باره علت تاخیر در پرداخت تسهیلات و سخت گیری در تامین وثیقه تا زمان مخابره این خبر موفقیت آمیز نبود.

ساخت ۲ هزار واحد مسکونی محرومان ۲۲ مرداد ماه سال جاری همزمان با سفر دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان مازندران با حضور رییس بنیاد مسکن و کمیته امداد کشور شروع شد.
بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح کشور ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان در دست ساخت قرار گرفت که ۲ هزار واحد مسکونی سهم استان مازندران تعیین شد.

print

پاسخی بگذارید