تاریخ: ۱۹:۳۹ :: ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
پرونده صید ماهیان دریایی مازندران با کاهش ۲۸ بسته شد

صیادان مازندرانی در حالی امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین تورهایشان را در پایان وقت اضافه از دریا جمع و به فصل صید ماهیان استخوانی پایان داده می‌شود که آمار حاکی از کاهش حدود ۲۸ درصدی صید نسبت به فصل گذشته است.

به گزارش ایرنا ، آخرین مهلت فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران ۱۵ فروردین ماه بود که سازمان شیلات ایران در پاسخ به درخواست ماهیگیران آن را به مدت ۱۰ روز در آب های ساحلی شرقی و پنج روز برای مناطق مرکزی و غربی مازندران تمدید کرده بود.

طبق دستورالعمل شیلات ایران ، تنها صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در شرق مازندران از جمله منطقه میانکاله تا پایان امروز به صید ماهیان استخوانی ادامه می دهند و بقیه صیادان تورهایشان را از ۲۰ فروردین جمع کردند.

مازندران چهار هزار و ۲۰۰ صیاد رسمی دارد که در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره فعالیت دارند.

اگر چه شیلات مازندران ارائه آمار نهایی میزان صید را به چند روز آینده و جمع بندی آمار تمامی شرکت ها موکول کرده است ، ولی طبق آخرین گزارش رسمی ، صیادان مازندرانی تا ۲۰ فروردین اندکی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی صید کرده بودند و احتمالا آمار نهایی صید از ۲ هزار و ۶۰۰ تن فراتر نخواهد رفت .

صیادان مازندرانی در فصل صید سال ۹۹ -۹۸ که تا پایان روز ۱۵ فروردین ۹۹ ادامه داشت ، در مجموع سه هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی را از دریای خزر صید کرده بودند که نسبت به فصل صید ۹۸ -۹۷ کاهش ۴۸ درصدی داشت.

با این و صف ، بررسی آماری میزان صید دو فصل متوالی نشان می دهد که میزان صید در فصلی که امروز به پایان می رسد با وجود تمدید دو مرحله ای ، یکهزار تن معادل حدود ۲۸ درصد نسبت به فصل صید ۹۹ -۹۸ کاهش دارد.

 تمدید هم کارساز نشد

در حالی که  صیادان مازندرانی برای جبران کاهش میزان صید درخواست تمدید دوره را کرده بودند ، ولی آمار نشان می دهد که روند کاهشی میزان صید اساسی بوده و  نسبت به فصل صید ۹۸ -۹۷ تقریبا به یک سوم رسیده است.

بررسی های آماری صید ماهیان استخوانی شیلات مازندران نشان می دهد که صیادان در فصل سال ۹۸-۹۷ ، حدود هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کرده بودند.

اگرچه طبق آمار شیلات مازندران ، صید ماهیان استخوانی امسال نسبت به  فصل صید گذشته حدود هزار تن کمتر را نشان می دهد اما به لحاظ ارزش اقتصادی صید امسال برابر با ۱۴۸میلیارد تومان تقریبا درآمدی مشابه سال گذشته است.

صیادان مازندران شیوع کرونا ، سرمای پاییزی و شرایط نامساعد جوی را در کنار فرسودگی تجهیزات ، افزایش فعالیت قاچاقچیان و مهم تر از همه مستهلک شدن ذخایر آبزیان دریای خزر به عنوان عوامل کاهشی شدن روند صید ماهیان استخوانی می دانند.

کفال ، کپور و سفید سه گونه مهم ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که تحت تاثیر شرایط جوی میزان صیدشان در روش پره کاهش یا افزایش می یابد.

روش صید پره که محلی ها آن را ” پره کشی ” می گویند ، به این صورت است که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا ۱۴ متری عمق دریا پهن می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎ شود. در این روش شرایط جوی و موج دریا یکی از مهم ترین عوامل برای پهن کردن تور در دریا است.

طبق آمار به طور میانگین هر یک از شرکت های تعاونی در شرایط مناسب امواج دریا تا سه مرحله تور کشی در روز انجام می دهند.

print

پاسخی بگذارید