تاریخ: ۱۹:۱۹ :: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
خارجی‌ها پارسال ۵۶ میلیون دلار در مازندران سرمایه‌گذاری کردند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گفت که سال ۹۹ بیش از ۵۶ میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری در استان صادر و تمامی آنها وارد فاز عملیاتی شد و بعضی‌ها هم به بهره‌برداری رسید.

سید اسماعیل هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که سال ۹۸ در مازندران سرمایه گذاری صورت نگرفته بود ، افزود : ولی پارسال سه مجوز سرمایه گذاری به خارجی ها داده شد مربوط به حوزه انرژی و شیلات بود.

وی توضیح داد : نخستین پروژه سرمایه گذاری خاراجی که سال گذشته مجوز دریافت کرد ، ساخت سه نیروگاه سی اچ پی (CHP) مولد حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی بود که در شهرستان‌های آمل و بابل راه اندازی می شود.

هاشمی میزان سرمایه گذاری برای ساخت این سه نیروگاه را حدود ۴۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که سرمایه گذار این پروژه شرکتی ایرانی – کانادایی است و اکنون هم در حال انجام کار هستند.

وی ساخت نیروگاه برق در شهرستان نور توسط سرمایه گذار خارجی را نیز از دیگر پروژه های سال ۹۹ معرفی کرد و افزود : برای این نیروگاه کوچک مقیاس نیز سرمایه گذاری چهار میلیون دلاری پیش بینی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران با اعلام این که تمامی این پروژه های انرژی هم اکنون در مرحله ورود تجهیزات و ماشین آلات هستند ، گفت که با تکمیل این چهار نیروگاه حدود ۸۸ مگاوات برق به شبکه سراسری و شبکه توزیع استان افزوده خواهد شد.

وی سومین مجوز سرمایه گذاری خارجی را مربوط به حوزه شیلات و پرورش ماهیان خاویاری در ساری معرفی کرد.

هاشمی گفت که سرمایه گذار این پروژه یک شرکت آلمانی است که تا کنون ۶ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و پروژه را به بهره برداری رسانده است.

هدف‌گذاری برای جذب بیش از ۱۰ سرمایه‌گذاری خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران برنامه سال جاری را هدفگذاری باری جذب بیش از ۱۰ سرمایه گذاری خارجی اعلام و پیش بینی کرد که محقق  شود.

وی گفت : ظرفیت مازندران برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف از جمله انرژی ، کشاورزی و گردشگری بی نظیر است و مهم ترین مانع در این زمینه محدودیت های بین‌المللی و تحریم‌ها هستند که مانع از ورورد سرمایه گذار و بویژه سرمایه می شود.

هاشمی از تمایل زیاد سرمایه گذاران خارجی به خصوص از کشورهای اروپایی برای حضور در بخش های مختلف تولیدی استان استان خبر داد و اظهار داشت : در سال های اخیر فرآیند بروکراسی اداری و کاغذ بازی برای اخذ مجوز بسیار تسهیل و بسیاری از موانع حذف شده است و در صورت رفع مشکلات بین المللی ، مازندران می تواند به سرعت بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران همچنین بیشترین تمایل سرمایه گذاری خارجی در استان را طی سال های اخیر مربوط به کشورهای کانادا ، آلمان ، چین و افغانستان اعلام کرد و گفت : لازم است سفره سرمایه گذاری استان برای کشورهای دیگر بویژه کشورهای منطقه گسترده شود و تحقق آن هم نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی است.

print

پاسخی بگذارید