تاریخ: ۲۲:۱۵ :: ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
حدود ۲۵۰هزار تن مرکبات مازندران صادر شد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران میانگین روزانه صادرات مرکبات استان به خارج از کشور را یکهزار و ۴۰۰ تن عنوان کرد و گفت که طبق این محاسبه سال گذشته حدود ۲۵۰هزار تن مرکبات استان صادر شده که ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ است.

هادی ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این نکته که مرکبات و کیوی مازندران از گمرگات مختلف کشور به خارج صادر می شود که جمع آوری آمار رسمی به سختی به دست می آید ، افزود : مهم ترین مقصد صادرات مرکبات مازندران به کشورهای روسیه و عراق بوده است.

وی حمایت دولت و  افزایش کیفی و کمی مرکبات را عامل بالا رفتن میزان صادرات محصولات کشاورزی استان عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس آمار تولید انواع مرکبات بویژه پرتقال سال گذشته به  ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید که ۱۰ درصد بیشتر  از سال ۱۳۹۸ است.

ایزدی توضیح داد : علاوه بر رعایت مسایل فنی و علمی باغداری و تولید محصول کیفی مرکبات ، حمایت های دولت نیز سبب شده است تا امروز دغدغه تولید مازاد بر مصرف پرتقال ، نارنگی و لیمو که تا ۸۵درصد آن باید تازه خوری شود و سال ها تا ۳۰ درصد ضایعات را شاهد بودیم ، تقریبا از بین برود.

ایزدی ارتقای و بهبود سردخانه ها و سورتینگ های استان در سال گذشته را عالی توصیف کرد و ادامه داد : با این اقدامات فنی و به کارگیری دستگاه های پیشرفته بسته بندی مرکبات ، علاوه بر کاهش ضایعات مرکبات به کمتر از یک درصد ، با استقبال قابل توجه بازار های مصرف داخلی و خارجی مواجه شدیم.

ایزدی گفت : در حال حاضر ۵۰۰ واحد سورتینگ با ۲۵۰ هزار تن ظرفیت ، ۱۱۹ سردخانه دارای مجوز با ۴۷۳ هزار تن ظرفیت ، ۱۴۸ واحد خدمات انبارداری با ۳۸۱ هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران بهره برداری از پایانه صادراتی روماک گستر جویبار به عنوان یکی از مدرنترین پایانه های صادراتی کشور را بسیار موثر در صادرات مرکبات دانست و گفت: این پایانه با برخوردای از ظرفیت یکصد هزار تنی ذخیره مرکبات علاوه بر کاهش ضایعات مرکبات نقش بسزایی در بهبود صادرات دارد.

ایزدی با بیان این که حدود یک چهارم از مرکبات تولیدی برابر با ۷۰۰ هزار تن از نارنگی و پرتقال  توسط باغداران و سورتینگ داران ذخیره سازی شده بود ،افزود : علاوه بر این که امسال بازار شب عید کشور با کمبود عرضه مواجه نشد، بلکه بخش زیادی از این محصولات نیز همچنان  در بازار وجود دارد و عرضه آن تا پایان خرداد نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اظهار این که سال گذشته خریداران عمده مرکبات بویژه پرتقال این محصول را به قیمت هرکیلوگرم بین هفت تا ۱۰ هزار تومان در سر باغ خریداری و انبار کردند ، گفت: باغداران امسال از درآمدشان رضایت داشتند.

این  کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نکته که باغداری مرکبات استان طی یک دهه اخیر از انتخاب نهال سالم و استاندارد گرفته تا ، نحوه کاشت ، تغذیه مناسب  با دستوالعمل های فنی بویژه محلول پاشی عناصر غذایی ، مقابله فنی با آفات ، برداشت اصولی و در نهایت ذخیره سازی و انبارداری بر اساس  درجه بندی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است ، گفت: امروز حتی صاحبان باغ های خرد نیز کاملا به زمان برداشت و انبار داری فنی واقف شدند.

وی از اجرای طرح جهش تولید مرکبات در سطح ۹هزار هکتار از باغ های اصلاح شده با به کار گیری کارشناسان باغبانی خبر داد و گفت: این سطح از باغ ها که با همکاری مراکز  خدمات کشاورزی شهرستان‌های استان مشخص شده است در بازه زمانی ۲ ساله متوسط تولید به ۵۰ تن در هکتار خواهد رسید.

مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

print

پاسخی بگذارید