تاریخ: ۱۰:۲۶ :: ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
تولید روغن از مصرف پیشی گرفت

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در دو ماهه اول امسال، از بین ۲۸ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۳ کالا نسبت به ماه مشابه سال قبل بین ۰.۴ تا ۴۵.۵ درصد افزایش یافته و تولید روغن که در سال گذشته با مشکلات جدی مواجه بود، بالاخره از میزان مصرف پیشی گرفته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در دو ماهه اول امسال تولید ۱۰ کالا بیش از ۲۰ (تا ۴۵ درصد)، سه کالا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۱۰ کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید پنج کالا نیز کاهش یافته است.

در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به کامیون-کامیونت-کشنده است که با ۴۵.۵ درصد رشد، تولید آن به ۹۵۶ دستگاه رسیده است.

سه کالای دیگری که در این مدت بیشترین افزایش تولید را داشتند به ترتیب نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی، ماشین لباسشویی و روغن با ۴۴.۱، ۴۰.۹ و ۴۰.۶ درصد بوده است.

افزایش بیش از ۳۰ درصدی تولید لوازم خانگی 

طی دو ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۳۱.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶۰۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

از بین انواع لوازم خانگی نیز تولید انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر و تلویزیون با افزایش ۴۰.۹، ۲۹.۶ و ۲۵ درصدی مواجه بوده و تولید این سه محصول از حدود  ۱۲۷ هزار و ۵۰۰، ۲۱۶ هزار و ۱۲۰ هزار دستگاه در دو ماهه سال گذشته به نزیک ۱۸۰ هزار، ۲۸۰ هزار و ۱۵۰ هزار دستگاه در دو ماهه امسال رسیده است.

اما با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد.

تولید روغن بالاخره افزایش یافت

همچنین بر اساس این آمار، تولید روغن که در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت، در دو ماهه اول امسال ۴۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۳۳۲ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است.

بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند که بر اساس این آمار حالا بیش از نیز، روغن تولید شده است.

اخیرا افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد.  مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است.

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به انواع کاغذ با ۱۸.۸ درصد، چرم با ۲۷.۳، انواع کفش با ۲۴ درصد اشاره کرد.

گفتنی است که کمترین افزایش تولید نیز مربوط به الکتروموتور بوده که با ۰.۴ درصد افزایش تولید در دو ماهه امسال تولید آن معادل یک میلیون و ۱۲۸ هزار دستگاه بوده است.

print

پاسخی بگذارید