تاریخ: ۸:۴۷ :: ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
جزییات تغییرات نرخ دلار در بهار ۱۴۰۰/ شاخص در کانال ۲۳

روند شاخص ارزی از ابتدای سال جاری، با فراز و فرود و در نهایت کاهش نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته، همراه بوده است.

بررسی تغییرات و نوسانات بازار ارز در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ نشان می دهد در این مدت بهای دلار آمریکا به عنوان شاخص ارزی در اقتصاد ایران، در بیشترین حالت به کانال بیست و چهار هزار تومانی و در کمترین حالت به کانال بیست هزار تومانی راه یافت.

همان گونه که در نمودار زیر مشاهده می شود؛ نوسان دلار در این مدت به گونه ای بوده است که در میانه اردیبهشت ماه به کمترین سطح در کانال بیست هزار تومان رسید. از سوی دیگر شاهد حضور پرقدرت بازارساز و کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد بودیم، به گونه ای که با وجود فشارها برای تغییر مسیر دلار در جهت افزایشی شدن، نوسان دلار محدود و تا حدودی قابل پیش بینی بود.

به عنوان مثال در هفته های اخیر، نرخ دلار در کانال بیست و سه هزار تومانی، با نوسان اندکی همراه بوده و در نتیجه نرخ کنونی دلار در ایستگاه پایانی بهار ۱۴۰۰ نسبت به پایان زمستان سال گذشته، حدود ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. هرچند در طول این سه ماه، فراز و فرود دلار را شاهد بودیم، اما روند کلی بازار در مسیر نزولی قرار داشته است.

همچنین روند کاهشی دلار در سه ماهه سال ۱۴۰۰ در شرایطی است که تغییرات دلار در سه ماه ابتدایی سال قبل، با افزایش حدود ۲۸۰۰ تومانی مواجه بوده است. در نتیجه به نظر می رسد در بهار ۱۴۰۰، با وجود فشارهای حداکثری تحریم ها، دو عامل کاهش انتظارات تورمی و حضور پُرقدرت بازارساز در جهت تامین نیاز ارزی، نقش تعیین کننده ای در افت شاخص ارزی به کانال بیست و سه هزار تومانی داشته است.

 

print

پاسخی بگذارید