تاریخ: ۹:۰۵ :: ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
پرونده ۴۶ هزار میلیارد تومان تخلف ارزی روی میز تعزیرات حکومتی آستارا

رئیس اداره تعزیرات حکومتی بندر مرزی آستارا گفت: متخلف پرونده ۴۶ هزار میلیارد تومان سوء استفاده از ارز نیمایی که این مبلغ را به قصد واردات هارد دیسک دریافت کرده بوده، به استرداد ارز محکوم شد.

سید عیسی محسن پور روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم دقت دستگاه‌های متولی ثبت شرکت‌های بازرگانی، در هویت دادن به شرکت‌ها  اظهار کرد: محکوم پرونده تخلف ۴۶ هزار میلیارد تومان سوء استفاده از ارز نیمایی یا باید به استرداد ارز نیمایی اقدام و یا مدارک مثبت مبنی بر واردات هارد دیسک به ایران را ارائه کند اما وکیل وی، مستندات و مدارکی در خصوص واردات هارد دیسک ارائه نکرده است.

وی افزود: طبق حکم اداره تعزیرات حکومتی آستارا، متخلف پرونده هم اینک ممنوع الخروج و ممنوع المعامله است و آخرین حکم محکومیت وی در ۲۶ خرداد ماه صادر شده است و در صورت عدم اعتراض تا ۱۰ روز بعد از آن تاریخ، حکم اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه دهها شرکت بازرگانی و صادرات و واردات، بدون اینکه وجود و ماهیت خارجی داشته باشند، از سوی دستگاه های متولی در آستارا ثبت و برای فعالیت اقتصادی معرفی می شوند و بی دقتی در بررسی سابقه و ماهیت حقیقی و حقوقی اعضای شرکت ها، زمینه تخلف های کلان و دور زدن قانون را فراهم می کند.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی آستارا گفت: این قبیل شرکت های سوء استفاده کننده، احتمال دارد در قبال دریافت ارز نیمایی یا تسهیلات بانکی، وثیقه های مجعول و غیرقابل اتکا به بانک ها ارائه کنند و از این منظر نیز تخلف هایی صورت می گیرد.

محسن پور افزود: شرکت هایی در اقصا نقاط کشور وجود دارند که تسهیلات ارزی گرفته و پس نداده اند اما مراحل ثبت آنها در آستارا صورت گرفته  و به دلیل سهل انگاری ها در مراحل ثبت شرکت ها، تعقیب قضایی آنها از طریق سیستم اداری دشوار است.

او ادامه داد: برخی شرکت های بازرگانی، کالای خود را با ارز نیمایی وارد کرده و سپس به عمد، از ترخیص به موقع آنها در گمرکات خودداری می کنند تا کالا به علت نیاز بازار گران شود و بعد از افزایش قیمت، کالای وارداتی را ترخیص و با لحاظ افزایش قیمت عرضه می کنند و هم از سود ارز نیمایی و هم از گرانفروشی سوء استفاده می کنند.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی آستارا همکاری ادارات ثبت کننده شرکت های بازرگانی و تجاری را برای جلوگیری از سوء استفاده برخی تجار و بازرگانان خواستار شد، تا با دلسوزی و هوشیاری لازم از سوی مسئولان امر، از تکرار تخلف های مالی کلان لطمه زننده به اقتصاد کشور مقابله شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و گمرک در سه مرز زمینی، دریایی و ریلی آن به صورت شبانه روزی فعال است.

print

پاسخی بگذارید