تاریخ: ۷:۱۸ :: ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
باران تابستانه ۴۵۶ میلیارد ریال به شرق گلستان خسارت زد

بارش شدید و رگباری باران روزهای ششم تا هشتم مردادماه جاری به گفته فرمانداران و مدیران شهرستان‌های کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۴۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی، راه‌ها، معابر و تاسیسات شهری و برخی منازل مردم این خطه خسارت زد.

فرماندار کلاله  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که بارش‌ رگباری باران در چند روز گذشته ۲۹۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به زیرساخت‌های این شهرستان در بخش‌های مختلف خسارت زد که بیشترین میزان آن با ۱۷۵ میلیارد ریال مربوط به ۳۰۰ هکتار مزرعه شالی بود.

محمد ابراهیمی تودرواری افزود: وقوع سیلاب هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به ۴۴ کیلومتر جاده بین مزارع کشاورزی کلاله نیز آسیب زد و تا کنون خسارت مربوط به پل‌ها، آسفالت و راه‌های اصلی و فرعی شهرستان هم ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی بابیان اینکه حدود ۵۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی کلاله براثر بالا آمدن آب رودخانه “آق سو” و جاری شدن سیلاب ناشی از بارش‌های رگباری و نقطه‌ای دچار آبرفتگی شد، ادامه داد: طبق برآورد تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خسارت این خانه‌ها ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و خسارت وارده به معابر و جداول روستایی این شهرستان نیز در مجموع ۳۴ میلیارد ریال است.

به گفته ابراهیمی تودرواری، بارش‌ها ۲۷ میلیارد ریال به حوزه آب و فاضلاب کلاله نیز خسارت زد.

همچنین فرماندار مینودشت نیز گفت که طبق آخرین ارزیابی‌های انجام شده باران شدید و رگباری روزهای پایانی هفته گذشته در مجموع بیش از ۶۰ میلیارد ریال به حوزه کشاورزی شامل ۶ هکتار مزرعه شالی، ۵۰ راس دام سبک، سه هزار کیلوگرم علوفه دام، ۹ دستگاه موتور پمپ آب و ۱۰ کیلومتر جاده بین مزارع این شهرستان خسارت زد.

سیدابوالفضل حسینی‌نیا افزود: بیشترین خسارت سیلاب اخیر با ۴۸ میلیارد ریال مربوطه به جاده بین مزارع اراضی کشاورزی مینودشت است.

فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که سیلاب و آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران چند روز گذشته درمجموع ۷۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به حوزه راه‌های اصلی و فرعی، عشایری و بخش کشاورزی این شهرستان مرزی خسارت زد.

امانگلدی ضمیر، خسارت حوزه راه‌های اصلی و فرعی از جمله روستای مرزی نارلی آجی سو و جاده مراه‌تپه به شیخلر را ۲۶ میلیارد ریال را اعلام کرد و افزود: حدود ۲۴ کیلومتر از راه‌های عشایری این شهرستان نیز تخریب شد که برآورد خسارت آن ۳۲ میلیارد ریال است.

وی، میزان خسارت باران به ۵۰ تا ۷۰ باب ابنیه عشایر مراوه‌تپه را ۹ میلیارد ریال ذکر کرد و  اظهارداشت: بارش شدید باران همچنین به محصول ۱۵ هکتار زمین زراعی مبلغ ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال، به سه دستگاه موتور آب و یک دستگاه تراکتور جمعا به مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و به ۱۳ راس دام سنگین و ۲۰۰ راس دام سبک کشاورزان این شهرستان درمجموع چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال خسارت زد.

همچنین حبیب اله زارع سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس نیز خسارت بارش‌های شدید و رگباری باران چند روز گذشته به حدود ۶۰ هکتار از زمین‌های زراعی، یک واحد مرغداری ۱۶ هزار قطعه‌ای و ۹ موتور پمپ آب کشاورزی این شهرستان را درمجموع ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

چهار شهرستان‌ گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه و مینودشت حدود ۶۴۵ هزار نفر جمعیت دارند که در جریان بارندگی شدید، طغیان رودخانه‌ها و جریان یافتن سیلاب چند روز گذشته متحمل بیشترین خسارت شدند.

همچنین ۲ شهرستان آزادشهر و گالیکش نیز در جریان بارش‌های اخیر دچار خسارت شدند که تماس خبرنگار ایرنا با مدیران آنها برای دریافت حجم خسارات وارده بی نتیجه ماند.

print

پاسخی بگذارید