تاریخ: ۳:۳۸ :: ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
سندروم ویروس بی‌قرار!

سیاست خبری بی‌بی‌سی در قبال این فاجعه انسانی کاملا مشخص است!

نوید مؤمن: این روزها و در بحبوحه شیوع کرونا، گردانندگان شبکه «بی‌بی‌سی» روزهای سختی را سپری می‌کنند! وصله و پینه کردن گاف‌های متعدد تحلیلی و رسانه‌ای این شبکه طی ۲ ماه اخیر واقعا کار آسانی نیست! بی‌بی‌سی همان شبکه‌ای بود که با آب و تاب اخبار مربوط به شیوع کرونا در ایران را منتشر کرد و حتی ابتلای ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت کشورمان به «کووید-۱۹» را نمایانگر «عمق فاجعه» در ایران خواند. با این حال، زمانی که کرونا بر «خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت» و کاخ باکینگهام سایه انداخت و «بوریس جانسون» و پرنس «چارلز» را روانه بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کرد، «کروناشمار» بی‌بی‌سی در ایران از کار افتاد! مجریان این شبکه منفور (اعم از پارسی‌زبان و غیرپارسی‌زبان)، این بار ترجیح دادند مدیریت دولت انگلیس بر خانه‌های سالمندان را به عنوان نماد «برتری خود بر دیگران» در دوران شیوع کرونا معرفی کنند.

در این باره، شبکه بی‌بی‌سی کشورهای اروپایی دیگر را نیز از حملات خود بی‌نصیب نگذاشت! اوایل ماه آوریل،  «لاکی ویلیامسون» خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی در فرانسه، وضعیت یکی از خانه‌های سالمندان در منطقه «روچیلد» در پاریس را این‌گونه توصیف کرد: «در بیرون این خانه سالمندان، یک خودروی ون وجود دارد. بار این خودرو، جعبه‌ای چوبی (تابوت) بوده که با پلاستیک پوشیده شده است. شاهدان می‌گویند بار‌ها شاهد رفت‌وآمد این خودرو و بارگیری جنازه‌ها توسط آن بوده‌اند.
۱۶ نفر از سالمندان مبتلا به کرونا تا لحظه تنظیم گزارش (۱۱ فروردین‌ماه) بر اثر این بیماری درگذشته‌اند. ۸۰ نفر دیگر از سالمندان نیز پشت در‌های بسته و حفاظت‌شده این مرکز، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
با این حال، شبکه «بی‌بی‌سی» کمترین سخنی از مرگ سالمندان انگلیسی در سایه بی‌توجهی و اقدامات غیرانسانی دولت بوریس جانسون به میان نیاورد. شبکه «یورونیوز» در این‌باره می‌نویسد: «سازمانی که خانه‌های سالمندان و از کارافتادگان مستقل در انگلیس را نمایندگی می‌کند، هشدار داده است که در صورت گنجاندن ۷ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا که در مراکز نگهداری سالمندان روی داده در آمار، شمار کلی قربانیان کرونا افزایش چشمگیری خواهد یافت. این سازمان با استناد به تخمین‌هایی که بر اساس میزان مرگ‌ومیر در این مراکز از اوایل ماه آوریل گزارش شده، هشدار داده ممکن است تعداد سالخوردگان قربانی «کووید-۱۹» به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده باشد. این یعنی ۵ برابر بیشتر از تعدادی که دولت انگلیس (درباره مرگ سالمندان) اعلام کرده است!»
سیاست خبری بی‌بی‌سی در قبال این فاجعه انسانی کاملا مشخص است! حتی بی‌بی‌سی ماه مارس و زمانی که دستور خاص وزارت بهداشت انگلیس به پزشکان، درباره  قدرت «انتخاب میان بیماران بدحال»  از سوی آنها صادر شد، به گونه‌ای این اخبار را تحریف و سانسور کرد که گویا اساسا چنین دستورالعمل زننده‌ای  از سوی دولت جانسون صادر نشده است!
شبکه بی‌بی‌سی با شیوع کرونا در انگلیس مانند سندروم ویروس بی‌قرار برخورد می‌کند!  ویروسی که اساسا حساب و کتابی ندارد و شهروندان نیز حق سرزنش دولت را در قبال شیوع آن ندارند! در انگلیس مردم موظفند بپذیرند که این ویروس، غیرقابل کنترل بوده و هر اقدامی که دولت انجام می‌دهد، لطف مضاعفی است که در حق شهروندان می‌کند و باید از آن بسیار ممنون باشند! در انگلیس، جانسون به جای آنکه به نماد فردی تبدیل شود که با تمسخر ویروس کرونا در روزهای اول شیوع آن و اصرار بر استراتژی خطرناک ایمنی گله‌ای منجر به مرگ هزاران انگلیسی شد، به نماد نخست‌وزیری دلسوز تبدیل می‌شود که خود نیز به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان به سر می‌بُرد! در این کشور اهمیتی ندارد که سالمندان از کمترین حمایت لازم در برابر کرونا برخوردار نباشند و حتی حق ورود به بیمارستان از آنها گرفته شود! همچنین قطع کردن تجهیزات و دستگاه‌های تنفسی از بیماران نیز مرهون همین ویروس بی‌قراری است که «همه چیز» را بر هم زده و اساسا کاری در مقابل آن نمی‌توان کرد! اما زمانی که «کووید-۱۹» مرزهای انگلیس را پشت سر می‌گذارد و وارد کشورهای دیگر می‌شود، تبدیل به ویروسی قابل کنترل می‌شود! در این صورت «کرونا» حکم خط‌کش و معیاری را دارد که می‌توان نحوه مدیریت کشورها در مواجهه با آن را با استناد به فاکتورهایی مانند رفتار دولت‌ها هنگام شیوع اولیه، میزان امکانات و تجهیزات درمانی، توانایی دولت‌ها در بسیج افکار عمومی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر مانند سالمندان مورد سنجش و ارزیابی قرار داد! این سنجش و ارزیابی توسط خود کارشناسان بی‌بی‌سی صورت می‌گیرد! در این میان اهمیتی ندارد که در فاصله نزدیک به محل استودیوی خبرپراکنی بی‌بی‌سی، چندین نفر در خانه‌های سالمندان و بدون بهره‌مندی از حداقلی‌ترین امکانات، در حال دست وپنجه نرم کردن با مرگ هستند!
print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید