مدیر دفتر طرح‌های زودبازده شرکت آب منطقه‌ای
تاریخ: ۲۲:۴۴ :: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آب منطقه‌ای مازندران اقدام به امحاء سنبل آبی آب‌بندان بابل کرده است

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه لایروبی آب‌بندان آغوزبن بابل و پاکسازی از گیاه مهاجم سنبل آبی یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود، گفت: رشد مجدد سنبل آبی خطر خشکسالی آب‌بندان آغوزبن بابل را به دنبال دارد از این رو گام‌هایی برای امحاء این گونه مهاجم برداشته شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آب‌بندان‌ها در مازندران یکی از سازه‌های مهم تامین آب کشاورزی هستند که با حجم آبگیری ۴۰۵ میلیون متر مکعب ۳۵ هزار هکتار از کشتزارهای استان را آبیاری می‌کنند.

رضا رسولی افزود: آب منطقه‌ای مازندران به عنوان متولی منابع آبی هر سال متناسب با اعتبارات ابلاغی، بر اساس اولویت نسبت به بازسازی و لایروبی تعدادی از آب‌بندان‌ها اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: لایروبی آب‌بندان آغوزبن بابل و پاکسازی از گیاه مهاجم سنبل آبی نیز یکی از اولویت‌هایی است که در همین فرآیند مد نظر قرار دارد و گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است.

رسولی با اشاره به چالش آب‌بندان آغوزبن بابل گفت: در مورد این آب‌بندان مساله اصلی تکثیر گونه مهاجم سنبل آبی و ضرورت امحاء و از بین بردن‌ آن است که یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز محسوب می‌شود.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: پارسال برای پاکسازی آب‌بندان از این گیاه و جلوگیری از ازدیاد آن، جلسات متعددی با حضور دستگاه‌های مرتبط شامل حفاظت محیط زیست، پدافند غیرعامل، آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی داشتیم و مقرر شد با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و نظارت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست عملیات امحاء به روش فیزیکی انجام شود.

به گفته رسولی،  به منظور تسریع در تکمیل عملیات، در نهایت مسوولیت این کار به آب منطقه‌ای واگذار شد و با پیگیری مستمر، تخصیص اعتبار و انتخاب پیمانکار ذیصلاح و نظارت حفاظت محیط زیست جمع‌آوری این گونه مهاجم با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اسفند پارسال به پایان رسید.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های گیاه مهاجم سنبل آبی و سرعت بالا در تکثیر و رشد، در زمان اجرای عملیات پاکسازی پیش‌بینی رشد مجدد این گیاه شده بود،اما به دلیل اهمیت پاکسازی حتی به صورت کوتاه‌مدت و نقش این آب‌بندان در کشاورزی روستاهای اطراف این اقدام انجام شد.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: امسال در صورت تامین اعتبار گام‌های لازم برای پاکسازی این آب‌بندان انجام می شود.

print

پاسخی بگذارید