آیا پرونده «فریدون» وتو شده بود؟
شرق نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تأیید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر تخلف در نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا، پرونده او را به قوه قضائیه ارجاع دادند.
این در حالی بود که یک روز پیش از این تصمیم نمایندگان مجلس، عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از خارجشدن پرونده فریدون از دستور کار خبر داد و گفت: در جریان از دستور کار خارجکردن بررسی پرونده حسین فریدون باید مشخص شود، چه کسی وتو کرده و چرا هیئترئیسه که نقش اساسی در این بخش دارد، به تماشا نشست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس گزارش کمیسیون آموزش موضوع پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا را بررسی کرده و در نهایت با اعمال ماده ۲۳۴ آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ارجاع پرونده او به قوه قضائیه موافقت کردند.
جزئیات بررسیهای انجامشده
سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ طی نامهای بهصورت محرمانه – مستقیم، خطاب به رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی، آقای محمدمهدی طهرانچی، ضمن اشاره به درخواست آقای حسین فریدون برای ثبتنام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و اعلام معدل کارشناسی با نمره ۱۷٫۳۸ و کارشناسی ارشد با معدل ۱۷٫۷۵، اعلام میدارد که «استفاده از نمره آزمون دکترای سال ۱۳۹۲ برای پذیرش نامبرده با رعایت سایر ضوابط و شرایط آن دانشگاه شهید بهشتی اعلام میکند: لطفا این نامه بهصورت محرمانه به گروه فرستاده شده و در صورت مثبتبودن نامبرده جهت مصاحبه، به اطلاع جناب آقای دکتر فریدون جهت هماهنگی برسد» (منظور از دکتر فریدون در این یادداشت آقای عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل دفتر وزارتی است). لازم به ذکر است، معدل کارشناسی اعلامشده از سوی سازمان با معدل واقعی تطابق ندارد و مطابق دانشنامه صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ۳۰ مرداد ۱۳۷۳ معدل ایشان با گذراندن تعداد ۱۴۷ واحد درسی با میانگین کل ۱۳٫۳۳ بوده است. سازمان سنجش دلیل این امر را خوداظهاری آقای حسین فریدون هنگام اعلام معدل کارشناسی در سامانه سازمان اعلام کرده و وظیفه کنترل صحت اطلاعات پس از قبولی را مطابق دستورالعملها بر عهده دانشگاه شهید بهشتی میداند. کمیته تحصیلات تکمیلی گروه علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ تشکیل جلسه داده و طی مصوبه خود که به امضای اعضای گروه رسیده است و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ به رئیس وقت دانشکده ارسال شده است، اعلام میدارد: «با توجه به آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی و علمی و اعلام نتایج نهایی نوبت دوم ۹۳-۱۳۹۲ دکترای روابط بینالملل پردیس دانشگاهی، در این مرحله امکان هیچگونه تجدیدنظر در نتایج اعلام شده ندارد و لذا پذیرش درخواست ایشان در این دوره امکانپذیر نمیباشد. بدیهی است ایشان میتوانند در نوبت بعدی آزمون این رشته شرکت نماید» و در نهایت پس از طی مراتب اداری در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی در نامهای خطاب به معاون وقت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام میکند: «با توجه به نظر رئیس محترم دانشکده و بلامانعبودن ثبتنام ایشان از نظر دانشکده در پردیس ثبتنام به عمل آید». نامبرده پس از ثبتنام در دانشگاه با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره ۳۶ تهران متعهد میشود: «از اشتغال به هرگونه کار در دستگاهها، شرکتها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی خودداری نموده و صرفا به امر تحصیل اشتغال داشته باشد».
تخلفات صورت گرفته در پرونده تحصیلی فریدون
کمیسیون آموزش و تحقیقات با بررسی تمام مستندات قابلدسترسی و استماع اظهارات مسئولان ذیربط اعلام میدارد در موضوع ارجاعی در خصوص «پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا»، بروز تخلفات و رعایت شئونات قانونی در موارد ذیل واقع شده و کمیسیون در صورت رأی مثبت نمایندگان، خواستار ارسال پرونده به قوه قضائیه و مرجع ذیصلاح اداری است:
۱-اظهار معدل غیرواقعی برای دوره کارشناسی حین ثبتنام توسط آقای حسین فریدون
۲-تخلف از مفاد تعهد کتبی و محضری ثبتشده به شماره ۱۹۲۵۰۶ مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ مبنی بر عدم اشتغال به هرگونه کار در دستگاهها، شرکتها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی توسط آقای حسین فریدون
۳- عدم رعایت دستورالعملها و ضوابط قانونی توسط «دانشگاه شهید بهشتی» در مطابقت اطلاعات اظهارشده توسط داوطلب با اسناد و مدارک مثبته
۴- عدم رعایت مراحل سنجش علمی بهصورت کامل برای داوطلب توسط دانشگاه شهید بهشتی.