در صورتی که کاربران از هر یک از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان شکایتی دارند، میتوانند با مراجعه به سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکاننمای جغرافیایی، شکایت خود را ثبت کنند تا رگولاتوری به بررسی شکایات آنها بپردازد.
به گزارش اقتصاد شمال ،اختلالات صوت و دیتا همواره ممکن است برای مشترکان و کاربران اپراتورهای مختلف اتفاق بیفتد و از طرفی اشاره به جزئیات این اختلالات از جمله مکان جغرافیایی برای حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل «سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکاننمای جغرافیایی» با هدف تقویت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت خدماتدهندگان و ارتقای این سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راهاندازی شد.
از سوی دیگر سرعتهای ارائهشده توسط شرکتهای اینترنتی همواره معترضانی دارد و نتایج سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ نشان میدهد اغلب شکایت مشترکین مربوط به حوزه اینترنت پرسرعت ثابت و در پنج بخش پشتیبانی، مالی، مشکلات مربوط به قرارداد، کیفیت سرویس و عدم ارائه خدمات دستهبندی میشوند و این بدان معناست که سرعت اینترنت هنوز هم برای کاربران دغدغه است. در حال حاضر سامانه جامع رسیدگی و پاسخگویی به شکایات شبکههای ارتباطی و فناوری اطلاعات در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفته تا کاربران با مراجعه به این سامانه اعتراضات خود نسبت به خدمات اپراتورها را با ذکر مکان جغرافیایی اعلام کرده و منتظر پیگیری موضوع از طرف رگولاتوری باشند.
رصد میزان شکایات ثبتشده از اپراتورها یا سایر شرکتهای خدماتدهنده به صورت برخط روی نقشههای جغرافیایی، تأثیر مثبتی بر پاسخگوتر شدن شرکتها و ایجاد شفافیت بیشتر درباره عملکرد آنها داشته و در ارزیابی مردم از اپراتورها یا سایر شرکتهای خدماتدهنده تأثیرگذار خواهد بود. در این سامانه همچنین امکان رؤیت شکایت سایر مشترکین فراهم است. این موضوع رویکردی برای اپراتورهاست که سریعتر به حل اشکال بپردازند، زیرا اشکالشان در معرض دید است و از آنجا که این موضوع با منافع اپراتورها در تضاد است، سریعتر موضوع را پیگیری میکنند.
کمک به مکانیابی موقعیتی که مشترک به گزارشدهی درباره وضعیت آن پرداخته، یکی دیگر از ویژگیهای این سامانه است که بر اساس آن اگر در نقطهای از یک جاده بین شهری نیز، اتصال به شبکه تلفن همراه، دچار نقصان یا قطعی شود، کاربر به سادگی میتواند با جانمایی آن در این سیستم، به ناظر یا اپراتور برای حل آن کمک کند. ویژگی دیگر این سامانه چندرسانهای بودن آن و قابلیت انتقال متن، صوت، تصویر و ویدئو برای شفافیت بخشیدن بیشتر به اطلاعات و آسودهتر شدن تعامل مخاطبان برای انتقال پیام مورد نظرشان است.
حوزههایی که میتوان از آنها شکایت کرد
مشترکان شکایت خود درباره اینترنت را میتوانند با ذکر اپراتورها اعلام کنند. در حوزه اینترنت پرسرعت، انتخاب موضوع شکایت میتواند تحویل سرعت کمتر از قرارداد، گرانفروشی، نبود گزارش مصرف مشتری، فروش اجباری و عدم درج قیمت باشد. در حوزه اینترنت وایمکس هم میتوان تحویل سرعت کمتر از قرارداد را مورد شکایت قرار داد. هر یک از زمینههای اینترنت هوشمند، پهنای باند اختصاصی و نارضایتی از پرسنل میتواند با انتخاب موضوع پشتیبانی مورد شکایت قرار بگیرد. در حوزه تلفن اینترنتی وایمکس نیز مشترکان میتوانند موارد درباره جداسازی ترافیک داخل و بینالملل و یا اینترنت پرسرعت موبایل 3G و 4G شکایت کنند.
اما در حوزه تلفن ثابت، شکایتها میتواند از انواع تعرفه بینالمللی تلفن ثابت با موضوع تخلف، تخلیه خط با موضوع بدهی و اطلاعرسانی، خدمات تلفن بینالملل (رومینگ) با موضوع گرانفروشی، خرابی خط با موضوع تعرفه و قطع ارتباط، مغایرت در محاسبه هزینه و قطعی ارتباط با موضوع بدهی، سرقت یا قطعی کابل و عدم اطلاعرسانی باشد. مشترکان میتوانند با انتخاب مکان و اپراتور مورد نظر، شکایت خود را از خدمات ارائهشده اعلام کنند.
همچنین در حوزه تلفن همراه، شکایتها میتواند در بخش صوت، دیتا و رومینگ و از هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا باشد. در بخش صوت، موضوع تعرفه و قطع ارتباط، در بخش دیتا و رومینگ هم موضوع تعرفه میتواند مورد شکایت اعلام شود.
از سوی دیگر، در حوزه خدمات پستی، مشترکان میتوانند نارضایتی از رفتار پرسنل را با اعلام عدم پاسخگویی مناسب و در هر یک از سرویسهای پست داخلی و خارجی، با اعلام موضوع شکایت از جمله امانت، بسته کوچک، سفارشی، عادی، مطبوعات و نارضایتی از رفتار پرسنل، شکایت خود را از شرکت پست اعلام کنند.
در حوزهی تشعشعات، مشترکان میتوانند اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کرده با ابراز نارضایتی از نصب آنتن هر یک از اپراتورهای ارائهدهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی در مکان مورد نظر، اعلام شکایت کنند.
همچنین شکایتهای بخش دفاتر پیشخوان، میتواند با مراجعه به بخش مورد نظر و انتخاب نام دفتر پیشخوان از نظر نحوهی ارائه خدمات، فضا و امکانات، هزینه ارائه خدمات و رفتار کارکنان دفاتر پیشخوان انجام شود که مشترکان با برگزیدن هر یک از این خدمات، میتوانند موضوع مورد شکایت خود را انتخاب کنند.
با سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکاننمای جغرافیایی، مشترکان میتوانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با وارد کردن شماره تلفن همراه و متن شکایت و آدرس مکان مورد نظر، شکایت خود را از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان اعلام کنند.
ایسنا