معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران تاکید کرد: استفاده از ظرفیت بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر مهمترین و بهترین راه حمل و صادرات مرکبات و کیوی به شمار میآیند. کشتیرانی دریای خزر از امروز پیشبینی لازم در این حوزه را داشته باشد و هر میزان کانتینر لازم را فراهم کند.
به گزارش اقتصاد گستر شمال ،حسن خیریانپور امروز در نخستین جلسه کمیته ویژه مرکبات که در استانداری مازندران برگزار شد، با اشاره به ارسال یک محموله دریایی در سال گذشته درباره مزایای آن اظهار کرد: صرفهجویی در زمان، کاهش تلفات محصول و هزینه صادرات مهمترین مزایای استفاده از حملونقل دریایی است.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت و فراهم ساختن تمهیدات لازم پیش از برداشت زودرس برخی مرکبات در استان، گفت: در چند زمینه ازجمله زمان برداشت مرکبات، صادرات، قیمتگذاری و تنظیم بازار داخلی باید اقدامات پیش از موعد داشته باشیم.
این مسئول ادامه داد: در این راستا اتحادیه تعاون روستایی مازندران در این زمینه با تمام ظرفیت خود وارد شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به اهمیت مصرف داخلی مرکبات در سطح کشور، اظهار کرد: در بحث صادرات باتوجه به دیپلماسی اقتصادی و پیگیری استاندار مازندران بهویژه در سفر به روسیه، زمینه صادرات محصول به کشورهای روسیه، چین، هند و برخی کشورهای عربی فراهم شدهاست.
وی با تاکید بر لزوم همراهی اتحادیههای سورتینگ و باغداران یادآور شد: سال گذشته برای باغداران سال خوبی نبود و تاکید کردیم کمیتهای در اتاق کار برای مدیریت و برطرف ساختن مشکلات این حوزه تشکیل شود.
این مسئول گفت: مساعدت زیادی با پایانه صادراتی بینالمللی روماک در ابعاد مختلف صورت گرفت و این پایانه نیز، موفق به دریافت نخستین رجیستری صادرات به مبدا چین و ارسال محموله شد. براساس ماحصل جلسه گذشته، روماک اعلام کرد به تنهایی ۲۰۰ هزار تن مرکبات را با قیمت تمامشده مصوب و سود متعارف خریداری میکند.
خیریانپور شاخص مهم دیگر توسعه صادرات مرکبات استان را حملونقل عنوان کرد و افزود: باید از حملونقل دریایی استفاده بهینه داشته باشیم.
وی در ادامه خطاب به مدیرانکل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر خواستار تشکیل کمیته ویژه حملونقل دریایی باتوجه به ظرفیت موجود در دو حوزه تولید مرکبات و حملونقل دریایی استان شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران تاکید کرد: استفاده از ظرفیت بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر مهمترین و بهترین راه حمل و صادرات مرکبات و کیوی به شمار میآیند. کشتیرانی دریای خزر از امروز پیشبینی لازم در این حوزه را داشته باشد و هر میزان کانتینر لازم را فراهم کند.
این مسئول با اشاره به ارسال یک محموله دریایی در سال گذشته درباره مزایای آن اظهار کرد: صرفهجویی در زمان، کاهش تلفات محصول و هزینه صادرات مهمترین مزایای استفاده از حملونقل دریایی است.
تولید ۲۲۰ هزارتن کیوی و ۲ میلیون تن مرکبات در مازندران
وی با اشاره به تولید ۲۲۰ هزار تن کیوی و بیش از دو میلیون تن مرکبات در استان گفت: متاسفانه محصول مرکبات مازندران از طریق استان دیگری صادر شده و درنتیجه محصول همان استان شناخته میشود، به همین دلیل موضوع مهم کریدور شمال- جنوب باید در اولویت قرار گیرد.
خیریانپور سرقت از باغهای مرکبات را یکی از دیگر مشکلات باغداران عنوان کرد و افزود: اگر چند باغدار محصولات خودشان را در یک مکان جمع کنند ممکن است سرقت شبانه انجام شود و درنتیجه محصول چندین ماه تلاش باغداران به یغما میرود، از این مشکل غافل نیستیم و باید پیگیری شود.
خطرات مگس مدیترانهای کاهش یافت
مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه نیز با بیان این که سال گذشته مصرفکنندگان، میوه و مرکبات باکیفیت مصرف کردند، اظهار کرد: در حال حاضر پرتقال تامسون مازندران با تدابیری که اتخاذ شد بهعنوان میوه موردپسند مصرفکننده در بازار شناخته میشود.
حسن عنایتی از مدیریت خطرمگس مدیترانه و کاهش اثرات آن نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: در سال گذشته باغداران ما با تهدید جدی مگس مدیترانه مواجه بودند که خوشبختانه در سال جاری این وضعیت بهبود یافتهاست.
این مسئول خواستار تحقق اعتبار خط ویژه اقتصادی برای اختصاص به فعالان این حوزه شد و تاکید کرد: اعتبار این خط هرچه زودتر منظور شود تا در اختیار آنها که در این عرصه فعال هستند قرار گیرد، قیمتگذاری نباید به پاشنه آشیل باغدار تبدیل شود.
وی با اشاره به موضوع صادرات مرکبات و کیوی گفت: تمهیدات این حوزه نیز مانند خط ویژه اعتباری باید از امروز اندیشیده شود چراکه در صورت اتلاف زمان، کشورهای هدف صادرات را از دست میدهیم.
تولید صادراتمحور نگاه ما در تولید است
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه یادآور شد: در فرایند تولید باید نگاه زنجیرهای داشته باشیم و تمرکز صرف بر یک بخش از تولید آسیبزا خواهد بود. فعالان این حوزه باید در عرصه عمل اثرگذاری بیشتری داشته باشند و این اثرگذاری را از ما نیز مطالبه کنند.
سید عباس حسینی با بیان این که ما در مازندران بخشینگری داریم، افزود: زمان، بهبود کمیت و کیفیت و سیاستگذاری درست اهم مباحث ما در حوزه تولید و صادرات مرکبات هستند.
وی اظهار کرد: اولویت ما در مازندران تولید صادراتمحور است که باید با ادبیات، ساختار و دیدن زنجیره تولید در بازار مطرح شود.
رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه گفت: هندوستان به لحاظ ذهنی دغدغه صادرکننده ما است و تا زمان برداشت محصول، باتوجه به استقبال این کشور از برخی انواع کیوی مازندران، مشکلات صادرات این حوزه باید برطرف شود.
عبدالله مهاجر دارابی با بیان این که پرتقال و نارنگی در مرکبات دغدغه استان مازندران است، افزود: در فعالیتهای استاندار مازندران راهگشایی دیده میشود، طی سفر روسیه ملاقات با رییس گمرک این کشور انجام شد که اهمیت آن به مثابه ملاقات با پوتین بوده است. بر این اساس باید به فکر رفع موانع و بسترسازی برای صادرات باشیم.
وی با تاکید بر اینکه فرصت را نباید از دست بدهیم؛ از امروز به فکر حملونقل دریایی، صادرات و تنظیم بازار داخلی باشیم گفت: این اقدام در کیفیت کالای حوزههای داخلی و خارجی اثرگذار است.
ضرورت پایدارسازی قیمتها
مرتضی شعبانی کارآفرین و باغدار در این جلسه نیز ،مگس مدیترانه، شرایط جوی و عرضه خارج از حد را موانع بازدارنده قیمتگذاری دقیق دانست و اظهار کرد: باید بازار اصلی هدف مشخص شود، موضوع پایدارسازی قیمتها یک ضرورت برای مدیریت در بازار است که در حوزه فعالیت دولت قرار گرفت، در موارد متعددی شاهد اختلاف قیمت پیشبینینشده در این حوزه هستیم که توان مقابله با آن را نداریم.
وی به افزایش هزینه حملونقل از ۱۸ میلیون تومان به بیش از ۳۰ میلیون تومان در یک مسیر حملونقل اشاره کرد و افزود: در سال گذشته دستمزد کارگر ۳۰۰ هزار تومان بود و امسال زمزمه ۴۵۰ هزار تومان به گوش میرسد. پایدارسازی لازم در حوزه قیمتگذاری باید مدیریت و اعمال شود تا باغدار و سورتینگدار توانایی لازم برای مقابله با دیگر مشکلات و همراهی با نهادهای دولتی را داشته باشند.