تاریخ: ۲۳:۵۹ :: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
دردسرهای سرمایه گذاری در آستارا

مدیر عامل و مجری طرح رستوران دریایی آستارا می گوید: برای اخذ مجوزها و پاسخ استعلام های این طرح در گیلان و تهران از سال ۸۸ دوندگی و ساخت آن را از سال قبل آغاز کرده ام و اکنون در مرحله اجرای این طرح مصوب و کارشناسی شده، برای رفع حاشیه سازی چند فعال محیط زیست، به پشتیبانی مسئولان نیاز دارم.

عیسی پاشاپور: اتابک وصالی اظهار داشت: رستوران دریایی در ساحل بندر آستارا بر فراز پایه‌های محکم بتونی و بالای آب ساخته خواهد شد و مرحله شمع کوبی آن در حال اجراست، اما منتقدانی که از نقشه کارشناسی شده آن بی خبر هستند، تصور می‌کنند سازه‌های این بنا، سطح آب و ساحل را اشغال خواهد کرد.

وی ادامه داد: ۴۳ شمع یا پایه مستحکم به عمق ۴۰ متر در بستر دریا فرو می‌رود تا ساختمان رستوران در ارتفاع و بالای آن ساخته شود و بعد از تکمیل شمع‌ها و پایه‌ها، مصالح ریخته شده در محل طرح، جمع آوری و فضا برای جریان آب باز خواهد شد و لجن‌های خارج شده از محل شمع کوبی ها نیز برای جلوگیری از آلودگی دریا، به نقطه‌ای تعریف شده حمل و تخلیه می‌شود اما برخی تصور می‌کنند، شن و ماسه ساحل را به جایی دیگر منتقل می‌کنیم.

وصالی افزود: این طرح ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه دارد و از خرداد ماه سال گذشته و کلنگ زنی آن تاکنون نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال از سرمایه خود و بدون دریافت تسهیلات بانکی هزینه کرده‌ایم و تا رستوران دریایی، عاملی برای جذب و ماندگاری گردشگر، درآمدزایی و رونق گردشگری آستارا باشد.

وی ادامه داد: رستوران دریایی بر فراز آب، فقط با یک راه دسترسی به ساحل مربوط خواهد شد و جز پایه‌های فرورفته در عمق دریا و راه دسترسی، ارتباطی با آب و ساحل نخواهد داشت و فضایی از ساحل و دریا را اشغال نخواهد کرد و با ایجاد محلی مفرح و دل انگیز بر فراز دریا گردشگران زیادی را به آستارا جذب خواهد کرد.

فرهاد مقدم رئیس هیأت مدیره شرکت سازنده این رستوران نیز گفت: این طرح در مساحت ۷۴۴ متر مربع ظرف حدود ۱۸ ماه آینده با اشتغالزایی مستقیم برای ۶۰ تا ۷۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم به ده‌ها نفر دیگر به بهره برداری خواهد رسید و همه مجوزهای آن از سازمان‌های بنادر و دریانوردی، جنگل‌ها و امور اراضی، مراتع و آبخیزداری، میراث فرهنگی و گردشگری، مرزبانی، حفاظت محیط زیست، شیلات، منابع آب و برق و سایر نهادها و ارگان‌های ذیربط اخذ شده و موجود است.

وی بیان کرد: در حال حاضر زمینه کار ۳۰ نفر در این طرح فراهم است و چند دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در آن کار می‌کند و برای فاضلاب رستوران نیز با راهنمایی اداره‌های ذیربط، تصفیه خانه‌ای در ضلع شرقی نوار ساحلی منظور شده است تا در آینده به شبکه فاضلاب شهری منتقل و از ورود هر گونه آلودگی به آب جلوگیری شود.

مقدم ادامه داد: امروزه بهترین طرح‌های درآمدزای گردشگری در کنار دریا و ساحل ساخته می‌شود و نمونه‌ای موفق از رستوران دریایی در ساحل استان مازندران بنا شده و در کشورهایی نظیر ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز از نوار ساحلی با ساخت این قبیل طرح‌ها به بهترین شکل استفاده شده است.

او گفت: دستگاه‌های مسئول در تهران و گیلان پاسخ استعلام‌ها و مجوزهای لازم را طی سال‌ها بررسی و با بالاترین دقت و حساسیت داده‌اند و در مرحله اجرا نیز بر جزئیات عملیات آن نظارت مستمر دارند و ما نیز با دقت هر چه بیشتر، برای اجرای دقیق و علمی طرح و جلوگیری از هر گونه تخریب ساحل و دریا کار خود را انجام می‌دهیم.

رئیس هیأت مدیره شرکت سازنده رستوران دریایی افزود: دوندگی‌های طاقت فرسا و پیگیری‌های خسته کننده اخذ مجوزها و استعلام‌های یک طرح، جز با عشق به خدمت و امید به رونق گردشگری و بازگشت سرمایه قابل تحمل نیست و امیدواریم مسئولان آستارا با توجه به مشقت‌ها و هزینه‌های بالای این کار، ما را در مسیر اجرای آن همراهی و پشتیبانی کنند.

چندی پیش چند شهروند ساکن در نزدیکی محل ساخت رستوران دریایی از صدای ماشین آلات در حین کار گلایه می‌کردند و چند نفر نیز در خصوص احتمال برداشت غیرمجاز شن و ماسه از ساحل به بهانه اجرای این طرح، سو ظن داشتند و تعدادی فعال محیط زیست نیز با راه اندازی پویشی، این رستوران را عامل تخریب ساحل و دریا اعلام کرده بودند.

حسن رستم زاد فرماندار آستارا در این خصوص گفت: نوار ساحلی این شهرستان از ظرفیت‌های مهم و قابل سرمایه گذاری برای رونق گردشگری است و بر روند اجرای طبق برنامه همه طرح‌های عمرانی و گردشگری نظارت می‌کنیم.

وی افزود: اجرای طرح‌های مصوب و کارشناسی شده نباید با هیچ بهانه‌ای متوقف شود و متولیان طرح‌ها نیز به رعایت همه ضوابط و مقررات مدون در طرح‌ها و نظرهای کارشناسان امر متعهد باشند.

فرماندار آستارا گفت: از سیزدهم تا پایان روز هفدهم خردادماه جاری در تعطیلات عید فطر، ۵۹۱ هزار و ۶۲۶ گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه‌های آستارا دیدن و ۱۸۴ هزار نفر از آنها شبانه در این شهرستان اقامت کردند و با توجه به نگاه مثبت و علاقه گردشگران و مسافران، باید زیرساخت‌های گردشگری روز به روز تقویت شود.

کامبیز لقمانی مقدم معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا نیز اظهار داشت: رستوران دریایی از طرح‌های خوب حوزه گردشگری این شهرستان و در مرحله شمع کوبی است و با تکمیل و بهره برداری آن، تحول مطلوبی در بهره مندی از چشم اندازهای ساحلی، جذب و ماندگاری گردشگران و درآمدزایی از این صنعت ایجاد خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد اجرای هر کار عمرانی دشواری‌های خاص خود را دارد، لذا افراد غیر مسئول باید از اظهار نظر احساسی و حاشیه سازی در خصوص آنها خودداری و کنترل و نظارت بر روند اجرای طرح‌ها را به مسئولان و کارشناسان امر محول کنند تا آستارا به عنوان آستانه زیبایی‌های غرب گیلان، به جایگاه شایسته خود در حوزه گردشگری دست یابد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

print

پاسخی بگذارید