بر اساس مجموعه مطالعات جهانی چرخه بلوغی برای دولت الکترونیکی وجود دارد؛ اولین گام ارائه یک سازمان در قالب اینترنت است و دومین گام به تعامل مربوط است که به معنای تعامل سازمان با دستگاه تلقی میشود.
به گزارش اقتصاد شمال،امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست وضعیت دستگاههای اجرایی در دوره چهارم ارزیابی دولت الکترونیکی گفت: زمانی که از دولت الکترونیک صحبت میکنیم منظور همه دستگاه ها است که به مردم خدمات میدهند و صرفا دولت مخاطب این سیستم نیست؛ هوشمندی زمانی رخمیدهد که بانکهای اطلاعاتی مختلف برای ارائه یک خدمت به مردم به یکدیگر متصل شوند.
وی ادامه داد: بانک های اطلاعاتی که به وسیله بانکهای مختلف به یکدیگر متصل شوند؛ شهروند هوشمند مسئله بسیار مهمی است که باید با استفاده از خدمات دولت الکترونیکی را داشته باشد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: بر اساس مجموعه مطالعات جهانی چرخه بلوغی برای دولت الکترونیکی وجود دارد؛ اولین گام ارائه یک سازمان در قالب اینترنت است و دومین گام به تعامل مربوط است که به معنای تعامل سازمان با دستگاه تلقی میشود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: گام سوم انجام تراکنش است؛ تراکنش صرفا معنای مالی ندارد و باید استعلامها پاسخ داده شود. گام چهارم را یپارچی تشکیل میدهد که به معنای یکپارچی سامانهها و تعامل دستگاهها است و در نهایت گام پنجم به موضوع مشارکت ارتباط دارد.
وی خاطر نشان کرد: از دوره آتی دو معیار دیگر به معیار دولت الکترونیک ایران اضافه شده که اولین آن مربوط به شاخص داده باز است؛ همچنین شاخص خدمات دیجیتال و اتصال به خدمات الکترونیک برای تبادل تراکنش در مرکز داده دولت است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح کارت سوخت بانکی اظهار داشت: ما در طرح کارت سوخت ۵ بانک داده را به یکدیگر متصل کردیم که در آن به سامانه بانک مرکزی متصل میشیم و شماره کارتهای بانکی کاربر را در سامانه نمایش میدادیم و کاربر بعد از اعلام شماره موبایل و اطلاعات شماره خودرو و تایید ان کارت بانکی خود را اعلام میکرد.
رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات و دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: تا به امروز ۸۷۵ هزار نفر با سامانه دولت همراه و زیرساخت دولت الکترونیک کارت بانکی خود را جایگزین کارت سوخت کردهاند که با احتساب هر کارت ۵۰ هزار تومان حدود ۴۳ میلیارد تومان صرفه جویی شده است.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: سامانه سبد حمایتی نیز با ایجاد شده برای تشخیص تعلق سبد رفاهی دولت به شهروندان که افراد مشمول که این یارانه به آنها تعلق نگرفته میتوانند تا به دولت شکایت و درخواست بررسی دوباره کنند.
وی با اشاره به حصور دستگاهها در دورههای ارزیابی خدمات دولت الکترونیک گفت: در دوره اول ۶۰ دستگاه ارزیابی شد و در دوره دوم ۸۳ دستگاه بررسی شدند و در دوره سوم و چهارم ۹۳ دستگاه بررسی شدند که در دوره چهارم شاخص پایش ۶۰.۵ درصد رسید.
وی افزود: ۱۰ دستگاه برتر خدمات دولت الکترونیک به ترتیب شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیمه مرکزی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و پست بانک هستند که رتبه اول تا رتبه دهم را به خود اختصاص دادهاند. باقری اصل خاطر نشان کرد: پست بانک به دلیل بروزرسانی هسته اصلی بانک در در ۱۰ دستگاه اصلی قرار گرفته است.
منبع:مرجع رسانه بانکی