مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» آستراخان روسیه ایجاد بانک مشترک در منطقه آزاد انزلی را موجب شتاب در گسترش مناسبات دو جانبه خواند.
روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، سرگئی میلوشکین در حاشیه پانزدهمین نشست کمیسیون همکاریهای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت: از طریق توسعه همکاریها و ترانزیت بیشتر کالا میتوان زمینه علاقه بانکها برای حضور در این شبکه گسترده مبادله کالایی را پدید آورد.
وی با اشاره به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در خصوص ایجاد منطقه دوم، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در بندر علیا آستراخان، افزود: بنا براین دستور که در ماه جاری صادر و تا پایان تابستان عملیات اجرایی آن انجام میشود، این بندر مهم روسیه در دریای خزر منطقه ویژه اعلام و به عنوان بخشی از منطقه ویژه اقتصادی لوتوس عمل خواهد کرد و در عین حال با دستور رئیس جمهور افزایش مبادله کالا در مسیر کریدور شمال جنوب در دستور کار قرار گرفته است.
وی با استقبال از پیشنهاد دکتر مسرور در راستای بهره گیری از ظرفیتهای کریدور شمال جنوب توسط دو کشور، یاداور شد: منطقه ویژه اقتصادی لوتوس از چهار سال پیش با هدف توسعه مراودات با کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه ایران شروع به کار کرده و هم اکنون ۱۷۱ شرکت با سرمایه ایرانی در این منطقه به ثبت رسیده و در سال گذشته میلادی با افزایش مبادلات دو کشور به ۲۷۳ میلیون دلار شاهد رشد مبادله کالایی به نسبت سال ۲۰۱۷ بودیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان عمده کالاهای صادره به ایران را غلات، گوشت گوسفند، فلزات و چوب عنوان و این افزایش را نشان دهنده ظرفیتهای پیش روی دو کشور برای توسعه مناسبات در حوزههای دیگر ارزیابی و ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیتهای پیش روی، علایق بازرگانان ایرانی و توافق نامه سه جانبه امضا شده با منطقه آزاد انزلی و چابهار، منطقه ویژه آستراخان به انبار عمده کالاهای کشور شما برای صادرات به حوزه اوراسیا تبدیل شود.
میلوشکین با اشاره به ظرفیتهای موجود و طرحهای توسعهای روسیه، خواستار ترانزیت کالاهای کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق توسط ایرانیان از طریق منطقه متبوع خود شد.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال جنوب، و کشورهای اطراف آن، زمینه توسعه همکاریها و افزایش درآمدهای ارزی دو کشور فرآهم میشود.
وی با بیان اینکه پایانه کانتینری برای ایجاد خط ترانزیتی کانتینر، ظرف دو سال آینده در بندر علیا ایجاد میشود، خواستار معرفی مسئولان دو طرف و رفع موانع در کارگروههای تخصصی دو جانبه، جهت اقدام عملی برای رفع برخی مشکلات پیش روی شد.
وی اظهار داشت: کشتی توریستی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی پیگیر شروع به کار آن در دریای خزر بود، آماده فعالیت در این مسیر به منظور توسعه گردشگری دریایی در این دریا است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راههای مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و مؤسسات مالی – بیمهای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیتهای جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.